Vad betyder frälsning?

Vad betyder frälsning, själv hade jag en bild av att man var frälst bara när en ljusgestalt kom till mig och som skulle blända och kasta omkull mig. En bild som aldrig förklarades för mig genom dagens media debatt. Vad beror det på? Håller du med om nedan?  

 


Frälsning är återupprättelse

 

  • Frälsning återupprättar den gudsrelation som fullkomnar skapelsen och återupprättar därmed människans relationer med medmänniskan och den övriga skapelsen. Enl. kristen tro gör Gud detta genom Jesus Kristus
  • I 2 Kor 5:17 så innebär det att en människa är återupprättad till sitt ursprungliga syfte
  • Inkarnationen, att Ordet, det vill säga Kristus, blir människa innebär inte att en relation skapas mellan Gud och människa, utan snarare att den redan skapade, men på grund av synden brustna, relationen återställs. Det är således omöjligt att skilja skapelse och frälsning från varandra, som om det vore av varandra oberoende gärningar av Gud

 

Källa: Sigurdson, Ola m.fl, Ljus av ljus, Verbum, Sollentuna 2003


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback