Katolska kyrkan har ändrat sig gällande ofödda barn som dött...

Vad händer om ett barn dör innan det blir döpt? Kommer det till himlen?

image54

Kyrkan bör hitta mer forum för undervisning, så att man som kristen får möjlighet att växa i sin tro.
Tycker ex. att det erbjuds för lite bibelundervisning i våra församlingar. Man kallar sig kristen, men man varken läser eller kan sin bibel. Tror att det är viktigt för sin andliga påfyllning. Vad händer ex. med barn som dör innan de döpts? Vad tror och tycker du?

Katolska kyrkan har om jag förstått det rätt haft en åsikt att barn som dör innan dopet hamnar i en form av mellantillstånd, i limbo. Nu har påven deklarerat den nya ståndpunkten.

Jag har svårt att hitta något i Bibeln som pekar på att barnen inte skulle komma till Gud. Jesus pekar ju på barnen och säger att "låt barnen komma till mig". Däremot kan jag tycka att undervisningen om dopet för de som döper sig bör vara klarare. Tror många i Sverige inte vet vad den står för och innebär (se mitt tidigare blogginlägg om dopets innebörd). Bibeln behöver hela tiden tolkas, vilket detta är ett bevis på. Det är inte bara Svenska Kyrkan som omtolkar, således.

Dagen skriver idag: "Frågan om vad som händer med odöpta barn som dör har länge varit en omdiskuterad fråga inom katolska kyrkan. Länge hävdade kyrkan att de döda barnen hamnar i limbo, ett mellantillstånd mellan himmel och helvete. Den synen har dock på senare tid betraktats som en otillfredsställande tankekonstruktion".

Läs mer på Dagens hemsida.


Vad tror och tycker du?

Kommentarer
Postat av: Jesse

Tja Micke
Jag börjar med en fråga behöver vi veta allt, räcker det inte med att leva här och nu. Står det inte att var dag har nog av sina bekymmer. Jag tror på närvaron här och nu en närvaro av Jesus.
Blir inte jakten på svar, pengar, jobb eller hus en flykt från nuet ofta saknas en stillhet för eftertanke, reflektion kanske av räddsla för att inte räcka till ... att man annu inte upptäckt nåden.
Vem stannar i dag och sträcker ut sin hand åt uteliggaren eller parkbänksgänget?
För mig måste svaret bli gör som Jesus visade följ efter och gör lika. Genom att ge kärlek till andra även de vi inte känner följer vi Hans väg.
Matt 6:6
Ordet måste också bli till en handling hos oss där vi visar tydligt vem vi följer.
Frid
/Jesse

2007-05-27 @ 23:42:24
Postat av: Ania

Jag tror absolut att barnen kommer till himlen. De är de mest oskuldsfulla och renaste människorna på vår jord. Och jag tror aldrig att Gud skulle acceptera ngt annat heller. Men bra att du tog upp det, det är sådant som ofta förbi ses. Och jag håller med om att det är för lite bibelundervisning i våra församlingar... /Ania


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback