Det viktigaste...

Idag är det kap. 16 "Det viktigaste" (av 40) i boken"Leva med mål och mening" av Rick Warren. Warrens tipssida: Purpose driven life
(Ovan bok inspirerar mig för dagens blogg, läs den, då detta inte är taget ur boken, bara vissa citat)


Vad är det väsentligaste i livet?

Kärlek. Tänker på Guds bud: "Du skall älska din nästa, såsom dig själv" (Gal. 5:14). Således dubbeltydigt och så svårt. Att våga lita på andra, att våga älska, att släppa kontrollen. Det är därför vi får ett helt liv på oss, då det är svårt att släppa egoismen.

Kan man lära sig älska i isolering? Nej, vi är skapade till gemenskap (med Gud och vår nästa), även om andra inte är som du och inte fullkomliga, det är därför man MÅSTE lära sig älska, då ingen, inte ens du är perfekt.

Ett liv utan kärlek är inte meningsfullt!
Prylar och prestationer är ointressanta, när det kommer till kritan. Ensidigheten ger inget i retur. Det gör människor, inte döda saker.

Moder Teresa har sagt: "Det är inte vad du gör som betyder något, utan hur mycket kärlek du lägger i det".
Det främsta du kan ge är din tid till den andre, detta fokuserat. Warrens skriver, att du kan ge utan att älska, men du kan inte älska utan att ge.

Hur lång tid har du kvar? Det som är bestående efter dig är kärleken.
  • Så hur prioriterar du dina relationer och hur skall du kunna göra detta bättre. Skriv ner i din skrivbok.


Jag då? Jo, jag har en loggbok där man skriver ner det som är bra resp, dåligt. En tacksamhetsbok. Allt blir tydligt då. Svart på vitt. Men s.k. självhjälpsgrupper är de som ger mig tydligast speglingar och råd, där jag hör hur andra har det och lever samt förbättrar (eller försämrar, tyvärr) sina liv.


Dagens bön!
image175
Gud,
hjälp mig att se och prioritera
de och det som är viktigt i livet,

hjälp mig att välja bort det som inte har ett evigt värde.

Låt allt det som kommer ur min mun
och via mina lemmar
vara oegenyttigt.

Låt mig vara en kärlekens apostel till Dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback