Förvandlad genom motgångar....

Idag är det kap. 25 "Förvandlad genom motgångar" (av 40) i boken"Leva med mål och mening" av Rick Warren. Warrens tipssida: Purpose driven life


Motgångar tvingar oss att vända oss till Gud och lita på honom istället för oss själva.
Bibeln är fylld till bredden av personer och omständigheter som visar och beskriver detta.

Kom ihåg att Guds plan är god, så ha tillit till hans plan just för dig, skyll inte på honom, när du inte ens litar eller följer honom. Det är ett bekvämt sätt att skylla på andra, att bli offer.
  • Gud vill att du skall växa, inte krympa dig själv. Det är därför vi föds som barn och har som mål att växa, bli äldre och mognare, visare för att sedan växa in i Guds rike - evigheten, det tar inte slut med döden.

Håll fokus på Guds plan och inte din egen smärta eller motgång. Lyft blicken, precis som när du gör garagesvängen med motorcykel, så lyckas du. Men sänker du ner blicken, så misslyckas du med din körning och faller platt till marken

image230

Smärtan är kortvarig, men belöningen är evig för dig som har lyft blicken mot evigheten. Ge inte efter för kortsiktigheten: sluta "belöna" dig eller fly genom snabba lösningar, som ex. genom överkonsumtion av socker, mat, alkohol, porr, arbete, religion, träning etc.

Möter du problem med inställningen: "varför just jag?", istället för att fråga: "vad vill Du att jag skall lära mig just nu?".

Att bygga upp sin karaktär är en långsam process, så ha tålamod. Tänk efter på vilken eller vilka motgångar som du lärt dig något av mest.

"Ta rygg" på Jesus och se hur han tog motgångar, lär dig av dem. För du har väl börjat läsa Bibeln..... Inte. Sluta då läsa min blogg!!! Varför går du den enkla vägen, vill du egentligen lära dig något av mig, så är det dags att börja anstränga sig mer.

Sluta läs min blogg.
Eller vill du växa.

Egentligen...........

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill du jag ska sluta läsa din blogg?

2007-08-25 @ 13:22:09
Postat av: Mikael Bedrup

Ifall jag vill att du som är anonym skall sluta läsa min blogg? Hur skall rekommendera detta, då du, vem du nu är, är ju anonym. Jag har själv valt att inte vara det, då jag tog intryck av devisen: "Sanningen skall göra oss fria". Så om jag försöker vara det, så behöver jag inte gömma mig, när jag följer Guds Ord och råd. Dagens Expressen ger råd till den som lider av duktighet. Bra tips, men de glömde att berätta att de alla kommer ur Bibeln, men de vågar man nog inte berätta pga. att det inte är hippt att följa den. Men om man inte läser den, vet man ju inte vad där står, så många förkastar den, UTAN ATT HA LÄST DEN. Håll med om att det är märkligt. Så vågar DU läsa den. Tydligen är den då intressant eftersom t.o.m. Expressen använder den indirekt.

2007-08-25 @ 20:52:00
Postat av: Åsa

Förlåt. Detta blev tokit. Såg ej att jag glömt skriva mitt namn i den förra kommentaren. Det var ju inte meningen. Blev bara undrande över det du skrev.

2007-08-25 @ 22:17:02
Postat av: Mikael Bedrup

Hej Åsa!
-Vad jag menar är att vi lever i en värld med snabba lösningar, "quick-fix", som skall lösa våra problem!
För att förändring skall ske, måste det ske på djupet.
Jag vet att detta kan förbättra liv. Så varför för den som läser min blogg, som tydligen är nyfiken på det jag skriver, tar inte den på allvar, och försöker se om detta är något.
Försök läs Bibeln, en liten bit eller lägg din tid annars på något som ger dig något på djupet. Ödsla inte bort den. Det jag har fungerar. Har sett tusen med olika grader av tomhet bli bättre.
Varför inte pröva. Vad har man att förlora. Lägg några minuter i veckan. tänk både på kroppen och anden.
Våga bli frisk!

2007-08-26 @ 08:43:06
Postat av: Åsa

Läser och begrunnar det du skriver. Även om jag kanske inte ger intryck av det när jag kommenterar din blogg. Kanske det är en bit på vägen....

2007-08-26 @ 11:38:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback