Just du är skapad för att bli lik Jesus?..

Idag är det kap. 22 "Skapad för att bli lik Kristus" (av 40) i boken"Leva med mål och mening" av Rick Warren. Warrens tipssida: Purpose driven life


image202
Vår likhet med Gud:
  • Vi är andliga varelser med en odödlig själ
  • Vi har en hjärna som kan tänka logiskt och lösa problem
  • Vi har förmåga till relationer, för att ge och ta emot kärlek
  • Vi har ett moraliskt medvetande


MEN?

Vi blir aldrig Gud, eller ens en Gud (fast många nyandliga rörelser strävar mot detta, förföriskt och farligt nog.) Vi är skapade, inte Skaparen.

Blir man mesig, om man blir kristen?

Nej, men Gud vill att du skall utvecklas, inte chilla eller softa dvs. att du skall tänka på din egen bekvämlighet. Gud vill att du skall förvandlas, utveckla din karaktär, inte din personlighet.

Kan man göra detta på egen hand och med egen kraft, som de nyandliga rörelserna säger och menar, genom bl.a. att gå deras kurser, läsa just deras böcker (som de märkligt nog tjänar pengar till sig själva på..).

Man kan inte efterlikna Jesus på egen hand, det fina och unika i kråksången är att man får hjälp av den Helige Andes kraft. Även fast vi knappt märker det. Och inte förstår hur han verkar, men han gör det, när du ber om hans hjälp!

Skall vi sitta stilla och vänta, för att bli förvandlade. Nej, Gud har gett dig sinnen och en kropp för att du skall börja agera.


Det krävs tre sätt att bli lik Jesus (enl. Paulus i Bibeln).

  • Ändra levnads sätt
  • Ändra vårt sätt att tänka
  • Forma nya heliga vanor


Man behöver andra människor för ovan, därav är det viktigt med en församlingsgemenskap. Det tar tid att förändras, så ge inte upp, nöj dig med sakta steg, men ta dem.

Omgivningen kommer förmodligen att upptäcka att något hänt dig, innan du gör det. (Förresten läs om när Petrus gick ur båten för att möta Jesus på Genesarets sjö, och kommentera gärna vad du kan lära detta!

Jag själv då?


Har nu levt i olika andliga program i en hel del år, och jag har förbättrats säger omgivningen, men jag är verkligen inte perfekt (säger de också, hi?).


Har jobbat i de 12-stegen, som är sprungna ur kristen tradition, till detta har jag lagt till daglig bön och bibel läsning, samt annan utvecklande och stimulerande litteratur och framförallt möten med människor som inte är lika mig. Tack och lov, säger jag idag.

Tack vare detta känner jag mig idag fri. Gör du?

  • På vilket område behöver du be om Andens kraft för att bli mer lik Jesus?

DAGENS BÖN

image203


Gud, ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.

(Sinnesrobönen används av många miljoner varje dag, inom bl.a. 12-stegs rörelserna. Skriv ut eller av den, sätt upp den på ditt kylskåp eller ha den vid ditt sängbord eller i din Bibel. Har du ännu vågat öppna den, förrsten?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback