The Secret - min bedömning....

Har nu läst hela boken "The Secret".
Mycket finns att hitta i Bibeln, som också citeras. Det som är intressant är i boken språket, formuleringarna.
Var inte ett offer, ta kommandot genom ditt sätt att tänka och se på världen är devisen.

Förpackningen är proffsig, språket enkelt och budskapet också. Bra på det sättet. På slutet av boken börjar man tala om Gud, ingen överraskning för mig. Man talar även i termen "universums kraft". Den ursprungliga tanken också. I Bibeln står det: I begynnelsen var Ordet... (alltså måste Ordet först komma av en tanke).

image210
Läs en artikel om hur filmen visas och tas emot i Sverige.

Här står det bl.a:
"För mig bidrar den till att jag kan få ihop hela det pussel som livet är, säger Ann-Sofie.
Oprah Winfrey har ägnat Hemligheten hela två program. Bara i USA har två miljoner personer sett filmen och sex miljoner har läst den bok som släppts i kölvattnet av filmen.

The Secret är ingen spelfilm, utan en dokumentär vittnesskildring från ett antal terapeuter, författare, filosofer och kvantfysiker vars liv förändrats tack vare att de fått reda på Hemligheten.OCH VILKEN ÄR Hemligheten då? Jo, den handlar om ?lagen om attraktion?. En lag som påstås vara lika oomtvistlig som lagen om gravitation. Och som ett fåtal människor ska ha känt till och levt enligt sedan långt före Kristi födelse. Några av världens mest framstående människor, bland annat Platon, Galileo, Beethoven, Edison, Carnegie och Einstein sägs ha haft kännedom om Hemligheten.

?Varför tror du att en procent av världens befolkning förfogar över 96 procent av världens tillgångar?, frågar filosofen, författare och coachen Bob Procter i filmen, för att illustrera att Hemligheten fungerar och att endast ett fåtal hittills har känt till den.

Lagen om attraktion bygger på att lika attraherar lika.

?Allting som kommer in i ditt liv har du dragit till dig. Och det har dragits till dig i kraft av de bilder du har i ditt medvetande. Det handlar om vad du tänker. Allt som pågår i ditt sinne drar du också till dig?, säger filmens upphovskvinna Rhonda Byrne".

Det negativa är bl.a:
  • att den tar inte upp hur man får en kraft om man är i botten, då hjälper nog inte lite positiva tankar, fungerar bäst på de som inte nått den, tror jag.
  • Står inget om vikten av förlåtelse, mot andra och sig själv.
  • Heller inget och synd och skam.

Men, den är ett bevis på det andliga sökandet och att den kräver ett nytt språk.

Gud är större, således svåra att fånga i dogmatiska termer. Däremot är beviset att han finns som kraft som förändrar av de som börjat tro. Tänker på alla i bl.a. 12-stegs rörelserna som vägrar ha dogmatiska formuleringar, eftrsom han inte kan fångas, utan nöjer sig att han finns, verkar och förbättrar liv.

Gud är större...

LÄS BOKEN och kommentera här!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej. Tiden har bara rusat iväg de sista dagarna känns det som. Det har gått i ett. (Måste förska påminna mig själv om att inte ta på mig så mycket. Men det är inte lätt.) På torsdag så åker jag upp till den stora staden. Ska besöka mitt lilla syskonbarn. Vilket jag tycker ska bli spännande.
Jag hoppas att det är bra mer er alla och att er helg varit trevlig och bra.

2007-08-12 @ 21:06:22
Postat av: Mikael Bedrup

Hej Åsa!
Tiden rusar inte iväg om man kan leva med 100% närvaro, däremot om man tillåter sina tankar att bli stressad, upplever jag.
Att säga nej, är oerhört viktigt.
Egentligen ett sätt att säga att "jag duger", ett bevis på att man tar sig själv på allvar, att man är viktig.
Man måste intala sig själv, tänka, att man älskar sig själv precis som man är och våga lyssna inåt, innan man tar ett beslut att hjälpa andra.
Jag brukar idag säga om jag får en fråga: "låt mig återkomma med besked imorgon, så får jag se om jag kan hjälpa dig, men jag lovar inget".
Förut kände jag mig "tvungen" att berätta varför jag inte kunde hjälpa någon. Det behöver jag inte idag. Ingen har med det att göra, utom jag själv.
Måste ta min hälsa och mig själv på allvar, för utan mig själv närvarande med 100, så är jag inte ärlig mot andra, genom att ställa upp för dem och strunta i mig själv.
Folk respekterar ärliga människor.
Blev du klokare av hur jag tänker?

Postat av: Mikael Bedrup

Hej igen!
Köp via nätet (billigast) boken "The Secret". Den är en bra investering, tycker jag.
Ex. via: wwww.adlibris.se

2007-08-13 @ 09:12:21
URL: http://www.bedrup.blogg.se
Postat av: Åsa

Japp jag förstår vad du menar och jag försöker vekligen tänka mig för.....men det är så lätt att bara hamna i det gamla mönstret igen. Att alltid finnas där för alla och hjälpa alla.....Det är ju det jag alltid gjort, både privat och i mitt tidigare jobb. Jag är nog inte mycket bättre på det här jobbet heller...... Men på torsdag tar jag en lillsemester. Kanske fel ordval. Ska ju upp och hjälpa till.

2007-08-13 @ 13:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback