Var rädd om din församling, och de skall vara....

Idag är det kap. 21 "Var rädd om din församling" (av 40) i boken"Leva med mål och mening" av Rick Warren. Warrens tipssida: Purpose driven life

Warren inleder med att det är ditt jobb att värna om enheten i din församling. Å andra sidan bör också församlingen, prästen - se dina behov, därav är det många som byter kyrkor eller hoppar ur, då de är missnöjda.

Detta är man nog dålig på i kyrkan idag, jämfört med marknaden och dess villkor. Tror man kan göra som förr.... men folk förändrar sina vanor och beteenden, vilket man måste inse och analysera inom kyrkans väggar.

Att man är rädd för konflikter är också farligt, lättare att sopa under mattan och tro att tiden läker alla sår. Så naivt.... har själv erfarenhet från olika kyrkor av detta.

Så våga vara kvar, så länge du orkar, men inte längre. Det finns en balans, bägge måste bry sig, både församling och du. Kom ihåg, ingen är fullkomlig, inte ens du. Församlingen är en bra växtplats, ge ditt bidrag dit. Du behövs!!!!!!

Warren skriver att i hans kyrka får man skriva under ett papper att man vill bevara enheten. Bra, så ser folk att detta är viktigt, även fast man kan ha olika idéer.


image201
DAGENS BÖN!

Gud,
låt mig få vara ett försoningens verktyg
och så samförstånd där det finns splittring.

Låt mig se det som finns att bygga på,
inte det som skiljer mig och de mina åt.

Låt mig så din kärlek och låt mig tala med en ängels mun.



I Uppsala och andra kommuner är det nu lag på att det skall finnas Medlare, mellan brottsoffer och gärningsmän. Bra! Så bör alla vara. Medlare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback