Denna dag - ett liv, sade Melker...

Förvisso.
Å den är inte den andra lik. Dagarna.

Sista föreläsningen
för mig på länge imorse.
I huvudsak har jag nu bara examensarbetet kvar och en praxistermin.
Idag förkortades seminariumet då läraren ville att vi skulle se ett luciatåg....???...

Vet inte riktigt om det var det primära för oss beteendevetenskaps-studenter. Kan dock konstatera att traditioner och symboler ingår i sociologin och att de ändrar innebörd över tid, liksom julen.

image388
Även humanister firar jul, kan de inte vara mer innovativa och hitta på, eller varför inte forska fram en egen högtid, som ex. pencillindagen, atombombsafton eller microugnshelg.....


Var på julbord
med avslutande gudstjänst igår kväll.
Ansvarig präst bad om ursäkt till mig att det inte var alkoholfritt/druvjuice just i denna kyrka, utan berättade att de fanns i en annan kyrka i närheten, vilket jag inte förstod hur det hjälpte mig...

image389
En del där kanske undrade varför inte jag tog nattvard, eftersom jag läste en GT-text i gudstjänsten men sedan inte gick fram. Eller så var det ingen som funderade.
Tror nog det sista.

Kändes mycket trist att inte kunna dela bägge elementen. Igen..... Synd tycks kyrkan anse att man är skapt som man är, eftersom man inte på många håll får del av bägge elementen.

Drömmer om en vit jul. Och många barn med mig...



Kommentarer
Postat av: John

Nu är jag ju inte medlem i Humanisterna men jag vill replikera:
Men anledningen till att vi firar jul vid denna tid är beror också på att jólablót (julblot eller midvinterblot) var en högtid i den fornnordiska religionen som sedan kristendomen "tog över" http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul#Den_fornnordiska_julen

Om kristna har en tradition att fira sin jul vid denna tid borde väl de som inte är kristna och gillar traditioner få fira vad de vill bara för att det är kul och en tradition?
Tycker själv att det är kul när man hör Judar och Muslimer önska "God Jul" när man pratar med dem.

Man ska inte vara så brydd... Det viktigaste är ju att vi har det bra och att vi inte hela tiden inordnar folk i ett fack.

2007-12-17 @ 11:04:40
Postat av: Mikael

Hej John! Håller med dig om att det viktigaste är att vi har det bra och att man inte behöver inordna folk i ett fack. Vi duger som vi är skapade, däremot inte alltid det vi gör.

Visst är det så att kristendomen övertagit och inkl. lokala seder som du så riktigt säger.

Vad jag menar är att seder ibland obemärkt och oreflekterat övertas och ibland förlorar mening över tid. Dock bör man ifrågasätta varför man gör vissa saker. Jag för min del tycker att denna högtid styrs alltför mycket av kommersiella intressen. Vi sägs spräcka 160 miljarders vallen för prylinköp till årets jul.

Man kan ju funderar vad man skulle kunna göra för gott med alla dessa stålar. Eller...

GPS som lär vara utsedd till årets julklapp går väl inte riktigt ihop med tanken på att man inte skall färdas för mycket i onödan. De flesta resor äger ju rum till kända platser. Hur mycket energi går inte åt att skapa denna produkt...

Till Dig John önskar jag en fridefull, lugn och glädjerik Jul.

2007-12-17 @ 14:14:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback