Gjord för att leva för evigt...

Så tillbaks till boken, som jag kommenterat de senaste dagarna. Boken heter "Leva med mål och mening" av Rick Warren. Idag har vi kommit till kap. 4: "Gjord för att leva för evigt"!


Kan man verkligen tro på detta?

Vi lever ca. 75 år, men för evigt efter det här livet. I Bibeln står det att Gud har lagt evigheten i människors hjärtan. Warren skriver att "Bibeln kallar din jordiska kropp för ett "tält" men din framtida kropp för en "byggnad", dvs. i evigheten.

C.S. Lewis har sagt: "Det finns två sorters människor: de som säger till Gud "ske din vilja" och till de vilka Gud säger "ske din vilja". Enl. detta finns det sålunda de som i evigheten måste leva utan Gud, därför att de valt att leva utan honom här på jorden.

image118


Börja därför redan nu att leva i evighetens ljus
, och låt detta påverka allt du sysslar med. Allt kommer vara rätt "småttigt" i ljuset av detta tankesätt, man får rätt proportioner gällande allt man gör och tänker, alla ens värderingar kommer då att förändras. Bibeln säger att den här världen är inte vårt hem. Vi ser fram mot vårt eviga hem i himlen.

Astrid Lindgrens parafras
gällande detta löd: "Man skall leva, så man kan dö". Dvs. alla ens åtagande och relationer skall vara uppklarade. Varje dag.

Om jag nu skall leva för evigt, vad skall jag då fokusera på, vad är viktigt och vad skall jag förändra och sluta med? Själv har jag förändrats säger min omgivning när jag ser allt i evighetens ljus. Pengar är inte lika viktigt, det känns ointressant att alltid ha rätt, jag vill påverka att världen skall bli en bätrre plats att leva på, för andra.


Vad tycker du skall förändras i ditt liv?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback