Gud kräver hela dig och det är faktiskt ok...

Dagens avsnitt (13 av 40) i boken"Leva med mål och mening" av Rick Warren. Läs även Warrens sida med olika tips gällande denna bok: Purpose driven life


image130Idag har vi kommit till kap. 13: "En lovsång efter Guds hjärta"!

Gud vill ha hela dig.

"Människor ser till det yttre, men Herren ser till hjärtat" (1 Sam. 16:7b), därav gäller det att man är sann, först mot sig själv, sedan eller egentligen först mot Gud. Detta uttryck kan vara vägdelare gentemot Humanisterna, tänker jag.

Det finns en anledning varför vi är skapade olika. Därför kan vi uppleva Gud genom olika sätt ex:
  • Naturmänniskor - ser Gud i naturen
  • Traditionalister - ser Gud i liturgier
  • Sensibler - ser Gud genom sinnena
  • Asketer - älskar Gud i ensamhet
  • Aktivister - kämpar mot det onda för att hjälpa Gud
  • Omsorgsmänniskor - älskar Gud genom att bryr sig om andra
  • Entusiaster - älskar Gud genom att fira och jubla
  • Kontemplativa - älskar Gud genom att hylla honom
  • Intellektuella - älskar Gud genom att ägna sig åt studier
Du är ämnad att vara just du, men de uttryck som känns rätt i magen för dig. Vem är du ovan?
"Härma" inte andras uttrycksätt för att glädja dem, för att sedan känna dig obekväm i ditt inre. Gud vill att du skall vara bekväm med ditt sätt i tillbedjan av honom.

Kostar tillbedjan något? JA. Din egoism.
Anledningen till tillbedjan är att vända bort fokuset från dig själv, (ex. ditt högmod eller för dig som betraktar dig som ett offer för omständigheter) för att Gud genom dig kan förverkliga sin plan i världen.

Är detta lätt? Ibland.
Men en del gånger krävs det en ren viljehandling - ett viljans offer.


image167
Eftersom allt utgår från Guds Ord, så vad säger Bibeln:

"Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd." (Markus 12:30)

Vore kul att höra vilken typ av tillbedjare du är eller känner dig mest hemma i enl. ovan?
Kommentera gärna.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hejsan. Här nere har vi omväxlande sol och regn i dag. Har börjat trösta mig med att jag iallafall inte behöver vattna alla mina växter ute. Det regnar ju så gott som dagligen. Fick just nu veta att jag blivit moster. 7 veckor förtidigt..... kom av mig lite......
Men det jag tänkt skriva var att jag nog är en omsorgsmänniska. Vad
det gäller Gud i detta har jag inte kommit fram till. Vet bara att jag i hela mitt liv brytt mig om och tagit hand om folk. Det var ju till och med mitt jobb.

2007-07-30 @ 15:35:05
Postat av: Mikael Bedrup

Grattis Åsa! Livet är bra märkligt, man kan ju fundera var det kommer ifrån och som skrivits, vad och hur man skall leva det och vad är dess mål samt mening, som jag funderar över på min blogg.
Tror att det är viktigt för nutidsmänniskan att förena, att älska andra OCH sig själv. Balansen och gränserna måste vara i jämvikt. Annars är det lätt att det tippar över...
Har du ännu vågat öppna Bibeln? Vad är det som gör dig tveksam...

Postat av: Åsa

Tack. Ja, livet är bra märkligt. Jag hoppas nu bara att min syster och hennes lilla dotter snart får komma hem. Trots att hon föddes 7 v. för tidigt.
Jag har inte läst något ännu. Det beror mest på att jag fortfarande inte klarar av att läsa böcker. Jag som förut läste i massor, har inte kunnat läsa en bok på tre år. Första året läste jag inget alls. Andra året började jag att bäddra i tidningar och nu så läser/bläddrar jag igenom massor av trädgårds-och inrednings tidningar. Det var inte så länge sedan jag började att orka läsa en artikel och förstå den. De säger att det har med utbrändheten att göra. Vad vet jag. Jag vet bara att jag förut älskade att läsa.

2007-07-30 @ 21:33:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback