När Gud verkar avlägsen...

AVLÄGSEN...

(Idag kap.14 av 40) i boken"Leva med mål och mening" av
Rick Warren. Läs även Warrens sida med olika tips gällande denna bok: Purpose driven life

image130Idag har vi kommit till kap. 14: "När Gud verkar avlägsen"!

Vad gör du när Gud känns avlägsen...

Som kristen är det viktigt att någon informerar dig att det kommer ett nödvändigt skeende, att det känns som Gud inte tilltalar dig, detta stadie kan ha olika namn, ex. natten, är nödvändig för att tron skall utvecklas, och är ett trosprov. Han känns långt borta.....

Många söker idag en känsla, men det handlar inte om det. Gud är alltid närvarande, även när du är omedveten om det. Det är tron Gud vill ha, inte känslorna.

För dig som börjat våga studera Bibeln, så ser du att även Jesus upplevde att Gud övergav honom, detta på korset, men tron finns där och manifesteras i slutet av hans liv. Sålunda vet Gud hur vi har det, när det är som jobbigast. För han har själv varit där. Han vet hur du har det.

Många idag kämpar så hårt, för att duga, för att prestera, för att tro att allt hänger på deras axlar, såsom ekonomi.
När hörde du någon som har hungrat ihjäl i Sverige senast.... Nå, vad oroar du dig för.

Utbrändhet är ett bevis på att vi har kämpat själva ensamma för länge, inte lyssnat inåt på Guds signaler. Vi är älskade för de vi är, inte det vi presterar. Tänker på bibelstället: "Vad hjälper det att vinna hela världen, men om du förlorar dig själv". Så du ser det finns mycket vishet i den Heliga Skrift. Läs bara lite. Några rader. Kan man läsa detta, så kan du läsa några rader från Gud i hans bok. De är viktigare... Man skall inte skylla på något, men det gör vi alla.

image170

Dagens bön
(stilla dig och knäpp dina händer)

Tack Gud för den här dagen.

Låt mig få vara ett stillsamt verktyg i dina händer.
Ge mig ro i sinnet, så att jag kan njuta av det som är omkring mig,
utan att agera.

Låt mig bara vara hos Dig,
som ett barn som kommer hem på kvällen.

I Jesu namn.
Amen.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Känner mig allt lite träffad och du har nog rätt.

2007-07-31 @ 18:18:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback