Midsommaren är så olika............

Midsommarstång, klarblå himmel, sol som skänker värme på människor som dansar, umgås i glada vänners lag...

image73

Är det inte så idelabilden ser ut. Tack och lov får en hel del uppleva det så här glädjerikt idag. Och det behöver vi alla egentligen.

Så finns det andra verkligheter. Har träffat dem på långvården, hospice, de som är dömda och sitter inom den slutna psykvården under min praktiktid. För dem är det också midsommar. För de gamla som sitter ensamma hemma, där telefonen slutat ringa sedan länge.

Och så finns det de som spårar ut, som idag kommer att dricka för mycket, där anhöriga också kommer att fara illa, må dåligt och bli illa behandlade. Sprit skit.



Om alla älskade sig själva och andra, är jag övertygad om att alkoholkonsumtionen skulle minska. Där osäkerheten finns, så kan man alltid skylla på att man skall dricka, så ens hämningar försvinner. Men dricker man lite mer, så försvinner också förståndet, men det märker man inte. Bara de omkringen, framförallt barnen..... Jag vet vad jag talar om.

Själv firar jag min 4:e midsommar utan alkohol. Gud är god.
Idag kan jag göra skillnad för andra, framförallt när jag är nykter. Förra midsommar hamnade jag i ett långt samtal där en ville ha råd hur dennes partner skulle bli nykter. Det finns alldeles för många möjliggörare/medberoende, som gör det möjligt för människor att fortsätta sina dåliga vanor och missbruk. Våga hjälp din nästa. Alla förtjänar det.

"Kom till mig ni som är tyngda av bördor", säger Jesus. Det fungerar vet jag.

Skål!

Kommentarer
Postat av: Tessan Bjerle

Har du tänkt på att midsommarstången (trots sitt hedninska ursprung)ser ut som ett blommande kors???
Löftet om LIV i Jesus Kristus.
Allt gott!
Glad sommar!
/Tessan

2007-06-22 @ 22:18:38
Postat av: Mikael Bedrup

En underbar reflektion och liknelse, Tessan! Kom gärna och lyssna på min predikan i Gottsunda kyrka 1 juli kl.1100. Hoppas allt är bra med Dig och Din Familj.
Guds Frid.

2007-06-23 @ 09:24:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback