Spridda tankar under en praktik....

Så har jag passerat halva tiden under min juni praktik, den sista under min prästutbildning.
Mycket spännande och varierande. Får möjlighet att besöka långvård/hospice, psykvården (den öppna och den slutna), vanligt församlingsarbete med allt från andakts stunder för äldre (i kyrkans lokaler samt hemmagrupper) till ordinära gudstjänster bl.a.

Jag tycker mycket om variationen som kännetecknar en prästs vardag.

image72
Prästen Ashley från "Hem till gården", mitt favorit tv-program.
Bilden har inget att göra med texten, förutom att jag älskar denna tv-serie. Jag är nog sjuk.....


Predikade i söndags i Sunnersta kyrka.
Detta över den viktiga texten för vår tid: "Följ med och se..." och att vi alla både bör och faktiskt som troende skall, ta vår dopbefallning på allvar: "Gå ut och gör alla till lärjungar...". Detta för att förvandla vår till stora delar brustna värld.

Mor var där och lyssnad på mig för första gången och blev berörd. En underbar kykra och församling. Min ena syster som skjutsade min mor till Uppsala var kvar i bilen. Slås alltid över vilket farligt budskap vi kristna har för många..... Jesus säger: "Jag har inte kommit till de friska, utan till de sjuka..."....

Igår bara var jag, skrev först på min andakt för onsdagen samt "minglade" på Johannelund och talade med lärare som ännu inte gått på semester och kollade i biblioteket under kategorin "systematisk teologi" för att få idéer för min c-uppsats. Måste komma igång med den under sommaren.

Snart är det semester under juli med hojturer bl.a.....

Sammanfattningsvis så älskar jag denna praktik och mitt kall känns helt rätt, trots att jag ser en hel del brister i en församlings arbete. Men ingen är fullkomlig.
Församlingsinstruktionerna (församlingens handlingsplan med visioner) är spännande, kan vara klara, men man kan också där "gömma" sig bakom fyndiga ordvändningar för att dölja ineffektivt arbete. Å andra sidan skall svepande formuleringar täcka mycket, så man får säga som Tommy Nilsson sjunger: "Jag tror på människan..." (fast det är Gud som styr).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback