Denna dag ett liv....

Visst sa Mekler så i Saltkråkan...
Denna dag ett liv....

Ibland känns det mer som vakuum.

Får inget vettigt gjort idag eller igår. Och det är väl som det skall.
Har inget som hänger över mig i form av direkta studier som jag inte gjort redan.

Bilen är utlånad så jag kommer ingenstans.
image341
Identifierar mig i ena stunden som en munk och i andra stunden som en fånge.
Nåja. Leka med tanken kan man, men det är inget allvarligt.
Bor man på landet, så kommer man ingenstans utan bil idag.

Dvs. kroppsligt.
Tanken kan flyga fritt som en fågel ut i det fria på en molnfri klarblå himmel, där solen värmer.

Padang.

Öppnade ögonen och var kvar i mitt sovrum bland böckerna hos Maslow, Freud, Eriksson och Victor Frankl. Psykologiska teoribyggare som försökte få in människors uppförande och koder in i system.

Man kanske skulle krypa in i ett sådant idag.
Så man får lite gjort.
Annars kan man ju studera sig själv genom dessa giganters metoder.

Då får man lite sällskap.
Av sig själv.
Då är man inte ensam, inte ens själv.

Tittar ner från det femte steget hos Maslow - självförverkligandets avsats.

För det är väl där man är genom att studera och förverkliga det man är avsedd för, i alla fall såsom man känner det.
Uppenbarligen tycker några andra också, då man är antagen. Och det är bra.
Den dag man tvivlar på sig själv och sitt kall är den yttre kallelsen viktig för en präst.

Vi människor idag litar och går så mycket på känslan.
Tilliten till det som är där bortom bergen som Nils Ferlin skaldade så insiktsfullt förträngs.
Den direkta upplevelsen gör att vi tappat bort fokuset på andra.

Varje beslut skall tas för sju generarationer framåt, läste jag i en vis indian shamans bok.
Även politiska beslut borde tas på samma sätt.

Därför är det ok att vara hemma idag, så jag kan läsa och bli lite visare, så jag kan hjälpa andra.
Livet blir så olika beroende på hur man ser på det och vad man gör av det.

Vi skall ta hand om oss själva och skapelsen och varandra.

DU SKALL ÄLSKA DIN NÄSTA, SOM DIG SJÄLV.

Klokt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback