Insikt att försonas med det svåra och vända detta till en tillgång.....

Vad handlar då dessa steg (som jag skrev om i förra inlägget) om och vad innebär dessa???..

Tänkte börja med några i taget?.

 image325
De fyra första löftena handlar om ändringar i personens känsloliv.


Det första handlar om individens förmåga att befria sig från det förgångna och att ta sig ut ur den snara som ett beroende innebär och genom detta få ett nytt fungerande liv.

 

Det andra löftet berättar att människan kommer att minnas sitt förgångna utan nedstämdhet.

Individen kommer att minnas vad som hänt under missbruket och oskadliggöra de plågsamma minnen som förknippas med det den lider under.


Beroendepersonligheten kommer att uppnå en befrielse genom att berätta sin livshistoria och beskriva sin skam, skuldkänslor samt den tärande smärtan för andra medlemmar i sin 12-stegs grupp.

 

Målet med det andra löftet är att individen skall börja acceptera sitt förflutna som en nödvändig del av vem han/hon är och börja uppskatta sig själv, trots ett förflutet som missbrukare (oavsett om det gäller känslomässiga defekter, mat- eller alkoholmissbruk etc.)

 

Tredje löftet lovar människan en insikt för ordet sinnesro.


Betydelsen i ordet inbegriper inte ett löfte om att individen alltid kommer att känna sig väl till mods. Sinnesro är: Ett klarsynt och rakt sätt att se på världen, följt av ett inre lugn och stilla beslutsamhet.


Sinnesro är som ett gyroskop, som hjälper oss att hålla oss på rätt köl, oavsett vilken oro och turbulens som virvlar omkring oss. Det är ett sinnestillstånd att sikta mot.

 

Sinnesro är alltså inte ett tillstånd av hänryckning grundad på nykterhet (av vad nu än missbruket består utav) utan ett accepterande av angenäma och otrevliga känslor.


Till följd av denna insikt kan beroendemedlemmen sluta att vara slav under sina känslor och istället bli befriad från tvånget att vara ett med sina känslor.

 

Individen kommer att känna sig tillfreds med den realitet att denne kommer att göra misstag även i det nya livet.

 

Fjärde löftet följer som en direkt följd av att individen accepterat sig själv i föregående löfte.


Det kommer att finnas tidrymder i den nyktra beroendepersonlighetens liv då denne upplever sinnesfrid, samt får en starkare insikt i att allt är som det skall vara.

 

Individen kommer att kunna godta det som varit, det som är och göra upp planer för att gå vidare.

 

Tänker på det som jag fick som SMS för några år sedan i min mobil, där Bibeln lovar:

image326

Den som är i Kristus är en ny skapelse, det gamla är förbi och något nytt har kommit

(2 Korintierbrevet, 5 kapitlet, 17:e raden i Nya testamentet, Bibeln)


Kan sanningsenligt säga att sedan jag släppt kontrollen och låter Gud och Jesus styra mitt liv, har detta ovan verkligen inträffat, och jag är inte ensam om detta.

När skall du våga släppa kontrollen och vad har du att förlora och vad har du att vinna?

Jag har en tro som bär mig genom allt, då jag nu vet att det finns en mening varför just jag finns och att det finns en plan just för mig. Så är det för oss alla.

Det finns en plan, även för dig. Släpp in Gud i ditt liv. Han väntar på just dig.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback