Klasse Möllberg, John Houdi, Uppsala Slott och jag....

Om väggar kunde tala....

Var ansvarig eventproducent för ett 50-års kalas på Uppsala Slott igår kväll.
image348

Högt i tak, vackra salar och en känsla utan like.

Vad har hänt här de senaste 500 åren?
Tanken svindlar. Tänk om man kunde se bakåt i tiden.
Allt från byggets tid och se hur de slet, de fester och de berömda personer som beträtt dessa salar: Gustav Vasa, Drottning Kristina etc.

Igår hette berömdheterna bl.a. Klasse "Banarne" Möllberg som fick agera toastmaster för att höja stämningen.

Temat var Bond. Gästerna var vackra.

Lokalerna hade för denna gång upplysts av vackert kolorerat ljus (tänk om man kunde förstå att ljussätta våra vackra kyrkor runt om i landet på samma sätt....) och inhyrd teknik med scen och backdrop gjorde det möjligt för att "Bond-uppfinnaren Q" kunde visa upp sina senaste fynd för agenter (och det lät bra, till skillnad från kyrkornas enl. mig alltoftast usla ljudsystem).

image347

Detta i form av John Houdi, som också gjorde ett underbart bejublat showinslag.
Gästerna skrek av skratt.
image346
John Houdi
har i detalj fulländat sin konst, detta med bl.a. buktaleri med en oerhört rapp monolog (blir det inte dialog - om det är buktaleri?...).

Även om de gäster som han tar upp på scen är krångliga (man blir inte smart av att dricka brännvin...), så lyckas han tack vare en enorm erfarenhet, en extrem lyhördhet och en "split-vision" blick "utsätta sina offer", för en kärleksfull behandling som balanserar på en knivskarp egg, där gränsen för att de skall känna sig kränkta eller att de skall bli och känna sig hyllade är livsfarligt nära bägge dikena, men han lyckas med den oerhört svåra balansakten att landa på exakt rätt nivå, så att alla: "offer" och gäster blir lyckliga och detta ända in i själen.

John Houdi har skrivit om mig på sin blogg igår.
Läs detta här...

Ett gott skratt förlånger livet.
(Och jag som kristen tror ju på det eviga livet, fast det tror jag inte John gör eftersom vi alltid diskuterar olika spännande existensiella perspektiv, då han litar på vetenskapen, fast vad kan han annat göra som illussionist, då han vet att alla "mirakel" han utför bara är bluff. Brukar säga att man blir som de man umgås med. Han kunde kanske umgås mer med Jesus...)
I vilket fall blev jag efter gårdagens John Houdi show två evigheter äldre i framtiden.

Tack John.
Dessutom kul att han med Familj precis som jag gjort med min, flyttat ut på landet.
Östervåla är numera en hans maneger, förutom alla andra platser han förgyller runt om i världen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback