Söndag - Vad-var är kyrkan.......

Blev hemma igår.
image315
Började att läsa igenom det jag skrivit och lärt mig under dessa år. Kom fram till att jag skall försöka skriva om allt jag skrivit. Sedan slog mig tanken....

Om jag nu vill fräscha upp kunskaperna, så kanske någon annan också vill lära sig det jag fått kunskap om.
Därför tänkte jag lägga in små delar av detta i min blogg i framtiden. Alltid finns det någon som vill lära sig något.

På kyrkornas hemsidor får man ingen större kunskap pga olika anledningar.

Tänkte åka till
Lötenkyrkan i Uppsala och fira gudstjänst kl. 1115.
Lev väl och ärligt.

Vad/var är kyrkan?


Protestantisk syn


Den är Kristi levande kropp, inte en organisation stiftad av människor, utan en fri skapelse av helige Ande, vars ursprung går tillbaks till Kristus som består av alla Kristus troende[1] i kyrkan.


De är inte avgränsade från världen, utan skall följa Jesus förmaning att vara - i världen, men icke av världen.[2].


Den är en trons och helige Andes gemenskap, en gemenskap av särskilt slag, i våra hjärtan, och består av ett andligt folk. I kyrkan ingår uppdraget att utbreda evangelium, ministerium docendi evangelii, dvs. att vara i evangelieförkunnelsens tjänst, vilket tydliggör kyrkans uppdrag med ämbetet, liksom den gamla beteckningen Verbi Divine Minister, som är prästens epitet. Prästens roll, det särskilda ämbetet, innebär inget annat än att predika evangelium och förvalta sakramenten rätt.


Här visar Luther på det allmänna prästadömet[3] för alla troende. Luther säger att Kristi kyrka är alla som tillhör honom och där Ordet förkunnas och sakramenten förvaltas, där är kyrkan.


[1] Som är utvalda av Kristus och kallats ut i världen.

[2] Joh 17:16;18

[3] 1:a Petr. 2:9-10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback