Vi och dem.....

Tänk, det börjar bli normalt studietempo för mig. Skall lämna in min uppsats denna vecka och har redan lämnat in mina PM ang. Bibelsyn (Puh...). Så nu hoppas jag "världen" betygsätter mig med nåd. Har gjort så gott jag kunnat.
image286
Nu är det "bara" slutet av sociologi kursen kvar och en hemtenta. Därefter en B2 kurs i beteendevetenskap, fast bara halva, slipper dess uppsats, då jag redan gjort en.

Allt har hittills fungerat bra, men man vill alltid fördjupa sig mer, tempot är för högt för att kunskaperna skall fastna på djupet, känns det som.

Helle Klein skiver idag en bra sak på sin blogg: "Just gestaltandet av ett "vi" tror jag är vår tids viktigaste uppgift som kyrka i ensamhetens och individualismens tid."

Både i storstad och på land finns det mycket ensamhet som inte är självvald. Hör det i möten med människor allt oftare. Utåt snyggt och inåt ett hål.

På lördag skall jag föreläsa i Örebro och på söndag i Stockholm, bl.a. om detta. Skall bli spännande.

Nu skall jag kasta mig över en engelsk bok om "Religion - the social context" lämpligt nog. Officiella och icke-officiella religioner samt religionen i vår tid skall studeras.

Möter alltför mycket hopkok av religionsmix, som faktiskt motsäger varandra, om männisor började analysera vad de egentligen tror på. Synden ofta borttagen för att rättfärdiga sina dåliga beteenden. Vilket leder till ensamhet, sålunda tillbaks i Helle Kleins vision.

"Man skall leva för varandra": som den gamla dansbandslåten sade. Inte obegåvat. Tvärtom.

Vad tycker du kyrkan skulle ägna sig åt? Skriv gärna!!!!!
Vad är bra och vad har den missat?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback