Jenny, Gud och tystnaden...

Min skola, Johannelunds teologiska högskola, var med i Tv 2 idag i progammet "Jenny, Gud och tystnaden".
Skolan har en pressrelease om programmet.



Det verkar framgå enligt Jenny att det är svårt att gå där om man är bi- eller homosexuell. Hon möttes mest av tystnad.

Jag är beroendepersolighet, nykter alkoholist. Få av eleverna är intresserade av min problematik, så som jag är skapt. Möts mest av tystnad.

Det är nog lättare att undvika dessa frågor, slippa ta ställning om man är heterosexuell och inte beroendepersonlighet, men om man är det, så gäller dessa frågor ens hela liv, att man duger som Gud skapat en. Om man själv inte är något av bägge är det nog lättare att ge råd.

Vad tror du?

Men lärarna har i mitt fall mött mig och de som är skapta som mig, genom att i skolans mässor erbjuda alkoholfritt nattvard, totalt alkoholfri, dvs. druvjuice. Bra och modigt av dem!!!

För mig är Gud kärlek. Jesus möter de utsatta, sådana som mig och Jenny, inte med tystnad. Då Gud (kan inte tala om Gud som man eller kvinna, då Gud är större än vårt genustänkande) talar till oss. I mitt fall att Gud vill att jag skall tala om det befriande budskapet för alla, ett glädjefullt budskap, om att all kärlek är viktigt.

SVT skriver:

"Jenny läser sista terminen för att bli präst. Hon är gift med Linda. Ingen i Jennys klass är för välsignelsen av homosexuella. Några i klassen menar att homosexualitet är en slags defekt från den ursprungliga skapelsen.

Dokumentären Jenny, Gud och tystnaden utspelar sig i en omgivning där det är långt ifrån självklart att bli accepterad för den du är.


Sändningstider: Jenny, Gud och tystnaden

SVT2 Söndag 31 aug 2008 kl 20.00

SVT2 Torsdag 4 sep 2008 kl 16.20

SVT2 Lördag 6 sep 2008 kl 13.45

SVT24 Lördag 6 sep 2008 kl 21.00"

Källa: Se info som ovan är saxat från SVT här...


Kommentarer
Postat av: Anna Westerholm

Bra sagt! Själv blev jag dock lite ledsen först när jag läste det SVT skrivit eftersom det verkligen framstår att alla i hennes avgångsklass var emot homosexuell kärlek. Vilket väl stämde sånär på moi. Men huvudsaken är att Jenny vet. Hoppas det går bra för dig med studierna! Och vad kul att höra förresten att det nu ges druvjuice i nattvarden!

Pax et bonum!

2008-09-02 @ 12:38:43
Postat av: Mikael

Hej Anna! Får intrycket att det är bra med dig. Kul! Jag är färdig med studierna, inväntar bara praxisterminen i vår. Skönt med lite ledighet.



Jobbigt om man möts med tystnad pga kärlek och det pga att den man älskar har lika långt urinrör och att man inte kan skaffa ett biologiskt barn (det finn 400 000 barn som man inte vill se i Sverige hmm..).



Ibland förstår jag inte...



Guds Frid.

Mikael

2008-09-02 @ 16:25:52
Postat av: Anna Westerholm

Hej! Tack, det är bara bra med mig - jobbar just nu i Bergsjö - vikar för Hanna Alenius.



Det är intressant att vi ska ha äktenskap för fortplantningen men då bör vi inte viga infertila. Och att vi ska viga tvåkönade par oavsett om det är lämpligt eller inte men ett samkönat par är olämpligt per definition. Jag förstår inte heller att man inte kan tro att Guds kärlek är större än så. Skulle inte Gud hellre, i sin godhet, vilja att alla ska vara lyckliga och inte tvinga vissa till ensamhet.



Pax et bonum!

2008-09-03 @ 14:08:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback