Känd präst uttalar sig om druvjuice i nattvarden...

Alla borde få förlåtelse...

Nattvardens mysterium borde självklart öppnas upp för alla. Punkt.
Vad tror Ni Jesus skulle säga och göra?

Har ju skrivit en uppsats och bevisat att det är möjligt att erbjuda
druvjuice i nattvarden inom Svenska Kyrkan.
Många präster förstår inte, eller verkar inte vilja förstå...

  • Det finns ex. 1 miljon alkoholberoende som stängs ute från nattvardsbordet,
  • sedan finns det de som inte vill dricka alkohol och
  • de som vill vara goda förebilder för sina barn,
  • sedan finns det barn som bär på anlaget,
  • sedan finns det konfirmander,
  • etc...

image482
Fick av den kände prästen Hans Hartman (son till Olov Hartman, så nu fick jag skriva det om någon annan, märkligt roligt...) följande svar gällande min uppsats slutsats.



Mikael!

Jag har läst din uppsats med stort intresse.
Lärt mig mycket, upptäckt mycket jag inte tänkt på tidigare.

Jag har i alla mina prästår med emfas hävdat det öppna nattvardsbordet.
Brödet och vinet måste alla människor som önskar ha tillgång till utan några restriktioner!!! Där får det inte finnas några begränsningar eller avgränsningar.

Det är en bra parallel du drar mellan glutenallegikern och den alkoholberoende. Glutenallergikern har sjävklart rätt till glutenfritt nattvardsbröd, men den alkoholberoende har inte samma självklara rätt till alkoholfri dryck.


image483Det här med att enbart ta emot nattvarden under en gestalt.
Jag visste inte att vänster hand på höger axel var tecknet för "enbart bröd, inget vin". Höger hand på axeln är ju tecken för att nattvardsgästen enbart vill få del av välsignelsen.

Att hävda att en alkoholberoende enbart skall ta emot nattvarden i ett element - brödets - innebär en mycket tydlig begränsning, då ju förlåtelsen ju är kopplad till vinet: " likaså tog han kalken, tackade Gud, gav åt lärjungarna. Drick av den alla, denna kalk är det nya förbundet i mitt blod, utgivet för alla till syndernas förlåtelse.

Jag har i min enfald trott att alkoholfritt vin är en fullgod ersättning till det vanliga starkvinet. Jag har inte tänkt tanken att smakminnet kunde trigga igång suget igen.

image484


Jag tror att väldigt många präster har tänkt som jag, informationsbehovet är stort!


Mikael, Guds välsignelse över dina studier och ditt viktiga arbete kring alkoloberoendes rätt till fullständig nattvard - med både bröd och vin.

önskar Hans Hartman.


  • Vad tycker du om ovan! Läs min uppsats summering här!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja det var ju sagt så många gånger förut å det tål att sägas igen.. Man lär så länge man lever. Det är islossning på gång Mikael.. Önskar dej all framgång i din strävan att få druvjuice till nattvarden för de som vill vara med att dela denna gemenskap "
Drick av den alla, denna kalk är det nya förbundet i mitt blod, utgivet för alla till syndernas förlåtelse. "
Du vet att vi stöttar dej till 100% i denna önskan eftersom vi båda har suttit i samma sjunkande skepp.
Lasse & Liv

2008-02-06 @ 23:10:18
Postat av: Markus

Du skriver: Vad tror Ni Jesus skulle säga och göra?
Svaret finner vi i bibeln: Han instiftade nattvarden med bröd och vin.
Därför måste varje präst använda detta om han vill göra det som Jesus sammanfattar med orden "Gör detta till min åminnelse." Med respekt för alla nykterister och alkoholister - båda delarna finns bland min släkt och mina vänner - nattvarden ska innehålla vin (möjligen i nödfall avalkoholiserat)men det får ALDRIG vara juice. Då vet jag inte om det verkligen är nattvard utan måste sitta kvar (samt återkommer ej till den kyrkan) och är alltså utestängd.

2008-02-08 @ 10:04:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback