Kvinnors röster...

Skuld, framförallt skam förlamar.

image480
Kvinnor är inte ett pittoreskt bihang för Jesus, märker jag än klarare.
Tvärtom. Alldeles tvärtom.

Av min vän Christina Schenning fick jag några mycket spännande och befriande olika idéer och nya perspektiv idag.

Intressant teologi verkar bl.a.
Elisabeth Schlusser Fiorenza (professor i Nya testamentet vid Harvard Divinity School, USA) ha gällande synd, skuld, skam och förlåtelse, detta i ett feministteologiskt perspektiv.

Man måste ha ett sätt som möter dagens människa där hon är, så att hon kan förstå. Det dualistiska juridiska begreppet med gott kontra ont, är i stora delar både svårt och ointressant för många idag.

Skall bli intressant att läsa in mig på nya vinklingar. Beteendevetenskapen kompletterar teologin, märker jag.

Är trött i kroppen, hostan knäcker energin.

Min handledare var självklart duktig och gav många bra råd idag. Så nu är det bara att köra gällande den sista delen i min teol.kand-examen.

image481
Började 2004, så det blir 4 år för teol.kanden, ett halvår snabbare om jag klarar av denna sista uppgift än vad som anges.

Men fokuset har varit strängt, har bara gjort det centrala i livet under dessa år. Och det är ok.

Märkligt också det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback