På-kristning pågår...

Lyssnade och träffade igårkväll Elisabeth Sandah, tidigare näringslivsjournalist på SvD under 25 år och uttalad ateist, som blev frälst för lite över 5 år sedan och som sedan bl.a. skrev en bok om detta. Numera är hon chefredaktör på den ekumeniska kristna dagstidningen DAGEN.

Ett spännande föredrag, öppet, ärligt och klart budskap i ett sekulariserat land som är under förändring, ansåg hon. Påkristning pågår....

image472
  • Apg 4:12 "Hos ingen annan finns frälsningen och ingenstans under himlen finns något annat namn som kan rädda oss."

Så här kan bl.a. läsa på
jnytt.

Det går en våg av andlig längtan över Sverige idag!

Jag märker det i min omgivning, bland släktingar och vänner. Jag ser det i debattprogram på TV. Gud är inte tabu längre.

Under lång tid präglades Sverige av avkristning och sekularisering. Men nu har trenden vänt. Vi törstar alla efter något som kan ge oss en djupare livsmening.

Magnus Hagevi som som är forskare vid Växjö Universitet har genom sin forskning visat att sekulariseringen har avstannat och en "sakralisering" har påbörjats.

Längtan efter helighet har återvänt. Varken ateismen eller materialismen har förmått att ge oss det vi längtar efter på djupet. Därför är Sverige på kollektiv resa mot kristen tro.

Låt mig ta några exempel, säger författaren Wohlin och namnger Göran Skytte, Elisabeth Sandahl, Göran Grieder, Maria Kuchen, Liam Norberg, Helle Klein och Ingela Agardh - alla kända namn som talar om att Gud sent i livet omvänt dem och att de förvandlats.

Sam Wohlin fortsätter: Den kristna tron växer snabbare i världen än någonsin i historien. Nu är det mer än 2,1 miljarder människor som tillhör någon kristen kyrka i världen.

Mer än 100.000 människor blir kristna varje dag i världen och omkring 3000 nya kyrkor grundas varje vecka globalt sett.

En ny tid har kommit och Sverige står på tur för ett verkligt besök av Gud.
Jag tror på kristendomens återkomst i Sverige!

image473
Sannerligen finns det ett behov bakom kommersialismens tomhet. Svaret är Jesus.
Trodde aldrig jag själv skulle skriva detta.

Gud är bra skicklig. Och jag var bra rädd att förlora min egen identitet om jag började tro på Honom.

Så fel jag hade.

Guds pusselbit i mitt hjärta var den sista delen i det stora pusslet.
Allt är färdigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback