Göran Skytte - numera kristen författare & jag som sjuk fotomodell...

Sjuk.

image461

Man vet inte vad man skall göra när huvudet spränger fruktansvärt.
Förkyld och vansinnigt ont i min axel. Puh...

Besked idag. Operation i februari som jag väntat på i flera år med dålig sömn och värk som tar bort energin och hindrar skrivandet.

image460
Var ändå uppe igår med en dåres envishet för att fotas för tidningen BUDBÄRAREN - EFS tidnings kommande nummer. Jag ville fotas på en modern mötesplats (inte de), så jag valde Uppsala Konsert och Kongress, som för övrigt fått designpris i USA i veckan.

Kyrkan bör skapa nya kreativa spännande mötesplatser.

Markus Holmström fotade, så jag lägger in dessa här så Ni får se hur bra han är. (Kolla in Uppsala Domkyrka - dit mina tankar och kropp ofta går).



Göran Skytte - den fd. gudsförnekaren har kommit till insikt med både hjärna och hjärta. Nu släpper han en bok. Omvänd. Så här benämns den:

image459
Jesus var en av mina hjältar när jag var liten, tillsammans med bland andra Tom Mix och Ivanhoe. Men sedan blev det krokigt. 1967 lämnade jag Svenska kyrkan. 28 år senare, 1995, begärde jag att åter få inträda i Svenska kyrkan som medlem.

Det första beslutet grundades på övertygelsen "Gud finns inte, Marx har rätt, religionen är ett opium för folket". Det andra beslutet, att återinträda, grundades på övertygelsen "Gud finns, Gud vill något med mig, jag vill vara kristen".

Numera är jag vad man brukar kalla en aktivt troende kristen. Och samtidigt en rationell och kritiskt lagd journalist och samhällsdebattör som inte har några som helst grundläggande problem att förena tro och vetande. Tvärtom har jag genom mina olika erfarenheter kommit fram till att det skulle strida mot mitt kritiska förnuft att inte tro på Gud. Efter enträgna uppmaningar har jag tagit mig före att försöka beskriva något om denna utveckling i denna bok. Jag gjorde länge motstånd, men till slut började boken skriva sig själv.

Göran Skytte berättar rakt och öppenhjärtigt om sin andliga resa, bland annat om tv-samtalen med Lennart Koskinen, Ulf Ekman, Ma Oftedal och KG Hammar som påverkade honom mer än han först ville erkänna. Men också om avgörande möten med påven Johannes Paulus II, predikanten Stanley Sjöberg och
prästerna Per Mases och Bo Brander.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Det var fina bilder. Jag hoppas att du snart mår bättre och att din axel blir bra. Att bli opererad är aldrig kul men ibland ett nödvändigt ont. (Jag vet, ska själv opereras i februari. Ska erkänna att jag är livrädd.)

2008-01-23 @ 19:41:06
Postat av: Mikael

Tack Åsa!

Sanningen skall göra oss fria, står det iden Heliga Skrift. Sannerligen korrekt. Du försöker vara snäll men du skriver korrekt att bilderna var fina, inte jag, så du är nog sanningsenlig. Det jag såg var för mycket Mikael. Bilderna uppenbarar den sanning jag försöker att förtränga, man hamnar i sin egen inkrökthet som Luther sade. Därav måste nu flera kilon bort innan operation av flera skäl.

Ibland måste man vara under press för att något skall hända.

Sköt nu om Dig och hälsa Alla det riktigt bästa.

2008-01-24 @ 09:51:28
Postat av: Åsa

Hej.

Jag tycker att bilderna är fina. Tycker även att du är bra på dom. Men, kan se i dina ögon att du inte är på topp. Dessutom tycker jag att det var kul att se bilder på dig då det är så länge sedan vi sågs. Ang. vikten så är vi många som kämpar med den. Och om jag får säga det så....tycker jag att Mikael på bilderna ser bra ut!

Åsa

2008-01-24 @ 16:42:12
Postat av: Lasse Lindberg

Ja det kan jag hålla med om att det var mycket Mikael på bilderna men inte samma Mikael som du pratar om.. Detta med viktfixeringen är jobbig men ack så hmm viktig för många.. Inte minst mej. Men för min del är det mer av det dära med hälsan.. Höga kolesterolvärden. Jag har ju redan fått en chans till ett längre liv genom min bypass. Så man ska nog vara på sin vakt å lyssna på de som kan å vet då man ligger illa till igen. Ja det är det väl för många kanske men vissa är ju bara så fanatiska i detta med vikt. Jag accepterar bättre de som är lite överviktiga än de som är skitviktiga. He he... Men visst Micke jag hejjar på dej om du hejjar på mej i detta med att platsa i badmode 2008 som dom säger så skämtsamt runt en emellanåt. Men en annan sak jag såg på bilden på dej det var att dina drag tar sig mer å mer likheter med din pappa.
Ha en bra helg så hörs å ses vi snart.

Postat av: Mikael

Tack Lasse & Åsa för ovan kommentarer!

Många kämpar med vikten. Omsättningen i kroppen minskar med åldern, och när vi stoppar i oss alltmer onödigt som inte kommer direkt från jorden, utan som är behandlat med massa konstiga ingredienser samt detta socker som kickar till merkonsumtion är en stor fara.

Vi får vara rädda om oss, kom ihåg, tänk på vad Guds avsikt är med dig och om planen för ditt liv är at du skall vara slav under en last eller dålig kropp...

Trevlig helg.

2008-01-25 @ 13:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback