Stackars Tommy Nilsson och de som inte förstår alkoholism...

I dagens Expressen säger bl.a. Tommy Nilsson (som de hämtat ur tidningen Mama):

Han berättar om alkoholkonsumtionen som ledde till osäkerhet i förhållandet.

image455Jag vill inte att det ska låta som något konstigt försvar, men många dricker ju faktiskt för mycket.

Man slutar jobba klockan ett på natten, hamnar i baren med kollegerna, vill snacka och varva ner.

Men jag har aldrig varit alkoholist i den bemärkelsen att jag vaknar och vill ha en öl på morgonen.

Det var snarare så att han drack till långt in på nätterna.

Sen ska jag erkänna att jag kunde säga till Malin: Ska vi inte äta något gott i kväll? Och då var min tanke mer på den där vinflaskan som skulle öppnas till. Problemet för henne var nog att hon inte visste hur det skulle sluta. Ska han öppna en till flaska sen, kanske gå loss på whiskyflaskan? Hur jobbigt det var förstod jag inte då.

Han fortsätter:
I ett förhållande är det ju jätteviktigt att ha en pakt, att kunna lita på sin partner.


Vad jag tycker mig se ovan är:


Tommy tror att man är alkoholberoende först om man dricker igen på morgonen. Men inte om man inte kan sluta på natten....

Han skyller på polarna och säger sig behöva varva ner. Kan det finnas andra sätt att varva ner på skulle en frisk kunna tänka. Han levde ju med Malin som sysslade med meditation....

Malin var medberoende. Hon tillät enl. denna artikel honom att dricka istället för att gå ifrån honom eller ställa ultimatum. Jag eller flaskan!

Pakten han talar om är hans pakt att inte bli avslöjad, den som en alkis fångar in sin omgivning inuti. En pakt av förljugenhet. Det finns många sådana förgörande pakter idag. Tyvärr.

Han tyckte således det inte var ett problem, eftersom sjukdomen gör honom egoistisk. Fråga Malin om det var problem? Om hon upplever det som ett problem, så är det ett problem. Alkisar har svårt att inse detta i sitt sjuka tillstånd.

Alkisar tänker ofta på sprit, utan att tala om det för andra. Att man ex. skall sluta direkt efter föregående fylla och när denne börjar tillfriskna så tänker man att aldrig mer, men sedan gör besattheten sig påmind att en flaska skulle inte vara fel. Man kan ju fira att det blir fredag snart eller varva ner eller försöka glömma någon oförrätt.

Alltid finns det skäl att börja, men aldrig att totalt sluta...

Men att erkänna? Nej. Alkoholberonde är bara de som inte kan sköta sig hela tiden, som parkbänksalkiskarna och där är man inte om har bil och villa, tänker den alkoholskadade...

Många dricker för mycket försvarar sig Tommy med, som om att det då skulle vara ok.
Men jag håller med. För jag vet.

Många dricker för mycket. Många, många....

Kommentarer
Postat av: Lasse Lindberg

Ja det är så sant som det är skrivet.. Kan bara hålla med och instämma.. Jag känner igen mej i detta till en väldans hög procent. Varför ska det behöva ta mer än halva ens liv för att upptäcka ett sådant fel.. eller kanske man ska säga att man lider av en sådan sjukdom. Men bättre sent än aldrig att man kommer underfund med sig själv som alkoholberonde som bara kan sluta i katastrof och elände.

2008-01-18 @ 17:30:17
Postat av: Mikael

Det finns för många möjliggörare som har hindrat ens tillfrisknande, framförallt en själv.

Ha det gott och var rädd om dig och skål!

MVH

Mikael

2008-01-18 @ 18:56:20
Postat av: Stefan Zsupos

Det är väl bara så att botten inte är nådd ännu. Omgivningen står ut med honom, till och med han själv står ut med sig själv, ännu. Det är bara att hoppas att insikten kommer snart. Vet inte om han är pappa, hoppas inte, för jag tycker nog att barn inte är förtjänta att växa upp i alkoholistiska miljöer.

Micke, kul att se att du är på banan!

2008-01-19 @ 21:18:50
Postat av: Mikael

Hej Stefan! Nog är det så att botten måste vara nådd, det är det händer - det är då det vänder.

Barn förtjänar bättre uppväxt, men fick så sent som igår höra om en mor som igårkväll blev hemledd från en fest, för att hon var för berusad.Inte första gången....

Vad gör du för tiden Stefan! Kul att se att du lever.

Maila mig gänra så jag får höra.

MVH. Mikael

2008-01-20 @ 12:48:07
Postat av: Christer Scherloff, Stockholm

Hej Mikael, jag läser din blogg med intresse. Många kloka ord har du att delge oss. Jag ser fram emot "Våga Tro-konferensen", ska bli intressant att höra bl a dig och Ingela Agardh.

Vill dela med mig av en fin dikt som jag nyligen läste, fast dikten som sådan är jättegamma. Den är mycket talande tycker jag...

"Städad och nykter herre
får hyra möblerad dublett".
Men Gud annonserar
aldrig om himlen på samma sätt.

Han bjuder aldrig en bostad
i himmelska stadens tull
åt folk för deras meriters
och deras präktighets skull.

Man köper sig inte av honom
ett förmånligt hyresavtal
och gör sig inte förtjänt av
en plats i hans rymliga sal.

Men står man med blödande händer
och bultar på himmelens port
och tigger och ber om husrum
då skall han öppna fort

Hjälplös och skuldbelastad
får del i möblerat rum
bland silverne vintergator
kvarter "Evangelium".

Nils Bolander

2008-01-21 @ 18:08:47
Postat av: Mikael

Hej Christer! Tack för fina ord. Dikten är träffande och bra.

Kom gärna fram och hälsa på konferensen.

MVH.
Mikael

2008-01-22 @ 17:20:23
Postat av: jex

Jag vill tacka för en bra sida där man kan finna tröst o stöd.

Postat av: Mikael

Hej Jex!

Vi kan alla hjälpa till att bära varandra, med just vår förmåga. Det räcker.

Guds Frid.
Mikel

2008-01-27 @ 16:17:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback