Utkast: Har umgåtts ...

Har umgåtts med Salander, Mikael Blomqvist, poliser och medarbetarna på Millenium under några dagar. Igen.

Du vet direkt vad det handlar om. Eller inte. Om du inte vet och vill ha mer info. gör som Blomqvist när han vill ha info. av Lisbeth, maila mig, dvs. kommentera nedan så berättar jag mer. Nyfiken, eller...

Träningen går bra, 4 dagar i veckan och i huvudsak på gymmet. Har blivit starkare, märker det. Maten fungerar, trots middagar borta och hemma med gäster. Men.... tog en onödig efterätt igår. Men i huvudsak fungerar det åt rätt håll. Diskussionerna när jag träffat middagsgästerna har bl.a. handlat om hur man mörkar för andra och sig själv när man gör fel. Det som kyrkan benämner synd. Läs
Ulf Ekmans blogg om synd 20080706. Intressant.

FRA-lagen har öppnat mångas ögon, att STOREBROR ser dig. Många blir rädda och upprörda. Är det för att många har fuffens för sig? Ser märkliga hemsidor? Vad tror du? Tänkte på att om folk skulle se Gud på samma sätt som pojkarnas aktiviteter på Radioanstalten på Ekerö?

Att Gud ser allt du gör? Skulle det göra skillnad på hur du lever ditt liv? Är det därför många har svårt att tro på Gud? Tänk... om man måste stå till svars för sitt liv? Vad tycker du om ett sådant resonemang, skulle det förändra ditt sätt att leva om du tvingades stå till svars för hur du förvaltar ditt liv, dina timmar, dina relationer? Läs Leif GW Persson blogg om FRA från 20080707.

Det regnar ut, sitter i min fula men enda bekväma stol, som har varit platsen för genomläsning av många teologiska böcker och plats för skrivande av många tentor och uppsatser. Förr behövde man ett rum för ett kontor, numera duger en caféplats, en stol på biblioteket eller var man helst behagar sätta sig med sin bärbara data. Tala om mobilitet.

Har inga direkta planer på aktiviteter kommande vecka, utom måhända ett besök i skärgården. Längtar efter måsskrik, ljudet av kluckande vågor och att sitta och dingla med benen från en brygga. Trodde jag skulle göra det när jag blev äldre från en alldeles speciell brygga på Vätö, men det förhindrades av några som hellre längtade efter ett fett bankkonto. Så kan det gå när Mammon visar sitt fula ansikte, hå ja ja...

Tänker tyvärr då att vi alla kanske skall stå till svars för våra handlingar, även de som skadat en. Härligt att inse att de man skadar i sina relationer och de som skadat en själv kan man göra upp och be om förlåtelse. Vill de inte ta emot, så är det inte längre ens egen ensak, man kan och bör gå vidare. Låt ingen bygga bo i huvudet, de betalar ju ingen hyra för det. Inom judendomen finns det en dag på året som heter Försoningsdagen, en sådan borde införas i vår land och bli en allmän helgdag. Vad tycker du?

Nåden är gränslös. Gud älskar just dig. Oavsett vad du gjort eller vill göra. Om detta handlade dagens Sommar i P1 med prästen Olle Carlsson. Programmet började med bikt om hans egna tillkortakommanden. Tala om allmän bikt med flera miljoner lyssnare. I Bibeln står det - i svagheten finns styrkan. Som nykter alkoholist vet han att vägen till frihet är att försöka vara ärlig - i allt. Inte konstigt att Allhelgonakyrkan är fullsatt sedan 10 år. Nu träder han tillbaks som ledare för denna unika kyrka som Gud valt att växa i antal besökare. Han har haft många motståndare i Svenska Kyrkan berättade han om. För mig märkligt. Å andra sidan beskvis den onda makten i Bibeln bl.a. i form av Anklagaren. Man själv måste se upp när man själv Anklagar någon. Ingen är perfekt, framförallt inte jag.

För mig är Gud kärlek. I dag släpper jag taget och låter Livet styra mig framåt. Ske Din vilja, inte min. Amen.

Kommentarer
Postat av: David Fredin

Hej Micke!



Kort kommentar apropå FRA-grejen. Det du skriver kan lätt förstås som en variant på: "Den som har rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för." Vilket är den facistiska statens bästa argument för ökad kontroll, inte sant?



Svaret på det argumentet torde blir något i stil med: "Eftersom jag har rent mjöl i påsen, vad gör då din näsa där?"



Men som sagt, jag kan tänka mig att du inte menade din kommentar riktigt utifrån rent mjöl-perspektivet utan mer på ett andligt plan, att besinna vad man pysslar med framför datorn. Vilket är något jag verkligen får hålla med dig om. Och det är en reflektion att föra även om man inte sitter och kollar på "märkliga hemsidor", utan allmänt hur man väljer att spendera sin tid framför datorn som är så bra på att distrahera.

Postat av: Mikael

Hej David!



Allt tolkas, sålunda finns alltid risken för missförstånd. Längre ner i samma inläggs skrev jag: "vägen till frihet är att försöka vara ärlig - i allt". Försöka är nyckelordet.



Det finns ex. två sidor av myntet här, dels att inte införa en storebrors stat å andra sidan finns det många som inte vill se sina handlingar i ljuset. Om detta talar ju vår älskade Bibel.



En glad sommar till dig och de dina förresten.

2008-07-08 @ 17:25:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback