Midsommarafton, glädje och elände...

Förväntningarnas dag och afton.

Sommar, midsommarstång, dans kring denna och roliga lekar, god mat och dryck, skratt och gemenskap.
Å andra sidan är det för en del ensamhet, ångest och utanförskap. Ledsen att behöva påpeka detta en dag som denna, Sveriges indirekta nationaldag.

Myndigheterna varnar för att färdas på vägarna denna helg på grund av fyllkörningar (eller folk som kör bakfulla).

Mitt absoluta tips är att ta bilnycklarna från den som druckit för mycket, även om de protesterar.

Bråk pga. fylla kommer att äga rum idag, makar kommer att gräla, barn kommer att må dåligt. Det som skulle bli så fint blev trasigt.

Överdrivet. Nej, tyvärr inte, detta är vanligare än du tror. Jag vet vad jag talar om. Har varit med om ovan sedan barnsben och även som vuxen.

Ikväll och idag får jag vara med i direktsändning. Möjligtvis uppiggad av Coca-Cola, Men jag behöver inte ha ont i huvudet imorgon, behöver inte vakna och försöka komma ihåg vad som sades kvällen innan och behöver inte släta över diskussioner jag glömt numera.

En dag i glädje. Det är det jag ser fram mot idag när vi firar med vännerna som vi är inbjudna till. Vi har planerat lekar och tipspromenad, både för barn och äldre sådana, såna som kallas för vuxna.

Kom ihåg att du inte är ensam, vet jag idag.

Gud är med dig i både med- och motgång och vet hur precis du har det. Även runt midsommarstången, som är utformat som ett kors och som vi naturligt samlas kring en dag som denna, med gemenskap och glädje i fokus.

Skåla i glädje och i gemenskapens tecken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback