Minns Esbjörn Svensson...

Känns så onödigt.

Esbjörn Svensson är död. En jazzgigant.
Liksom Jan Johansson förolyckades han också alltför tidigt.

Träffade i all hast honom ett par gånger, dels med hans band E.S.T. samt när han kompade Victoria Tolstoy.
CD-skivorna har snurrat och hans moderna jazzsound har stimulerat mig åtskilliga gånger.

Mina tankar går till de anhöriga idag.



Var på gudstjänst idag i Gamla Uppsala kyrka, en enkel mässa, man delade tankar om dagens bibeltext sittande kring altaret. Temat var "att inte döma." Spännade och framförallt givande att alla blir sedda och får komma till tals, dvs. om de vill.

Så var det nattvard.
Kantorn kom fram till mig strax innan gudstjänsten startade och viskade, eftersom hon kände igen mig, och sade att "du vet väl att det är vin i nattvarden?".

När så alla bjöds in till att dela bägge elementen smög jag mig ut. Ville inte störa, men ville heller inte känna av utanförskapet genom att inte få del av både kalk och bröd.

Orkar inte slåss varje gång, orkar inte känna mig utanför. Nu är det snart dags att andra får delta i kampen för att möjliggöra att vi nyktra alkisar får vara med fullt ut, inte bara med ord. Utan med handling.

Ecce homo - se människan.

Kommentarer
Postat av: A

Hej Mikael!Beundrar kampen du för.Jag har liknande om inte samma problematik.Brukar själv lägga brödet över kalket så att det får andas in ångorna.Blir ju liksom inte riktigt samma sak.Men jag förstår och håller med om att det är ett problem.Ska förresten till ett ställe i helgen där man inte har alkoholfritt vin till nattvarden.Tänker faktiskt påpeka för medarbetarna där att vi finns!Tack för ditt mod.Du är inte ensam!

2008-06-16 @ 21:56:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback