Teol.kand.

4 års universitets studier är klara. Puh...

Fick nu skriftligt godkänt av min handledare gällande examensarbetet. Inväntar nu sammanräkningen och diplomen (är både på svenska och engelska) så att allt är 100% klart gällande min teol.kand.

Mitt sommarlov har börjat, jag har börjat träna och går hos sjukgymnasten för att bli bättre i min axel. Kommer nu också att finläsa, dvs. läsa om det som intresserar mig gällande olika spektra inom teologin.

Var idag på gudstjänst i Tensta kyrka här utanför Uppsala. I huvudsak var det jag och en del äldre damer.



Det kan nog vara bra att försöka sig på att göra sig synlig i bygden så några fler droppar in, men det är svårt och inte ett helt enkelt uppdrag, framförallt dagar som denna med fin sol och härlig temperattur.

Å andra sidan år det svalt där. Se, ett bra argument. Och inga gräsklippare som väsnas. Bara lugn och ro och eftertanke. Dessutom kryddat med fin musik. Ett litet himmelrike, kort sagt.


Vad innebär då denna beteckning som jag erövrat?

Teologie kandidat, teol.kand., TK, benämns den grundläggande examen som i Sverige avläggs vid teologisk fakultet.

Teologie kandidatexamen infördes 1903 istället för den äldre teoretisk teologisk examen (eller dimissionsexamen, införd 1831), och som jämte praktisk teologiska prov erfordrades för prästexamen. Teologie kandidatexamen fanns dock sedan tidigare som lägsta lärdomsgrad vid de teologiska fakulteterna. I samband med högskolereformen 1977 avskaffades teologie kandidatexamen och ersattes med högskoleexamen på religionsvetenskapliga linjen, men återinfördes 1986.

(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Teologie_kandidat)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback