Allt är möjligt...

Barak Obama.

Det som för några år sedan ansågs vara omöjligt är nu genomfört, en svart president.
USA har även haft en president som tidigare var en skådespelare, Reagan. Landet är möjligheternas land kan tyckas i många stycken, men naturligtvis finns det baksidor. Obama får en svår uppgift, men han verkar gedigen. Världen behöver förändring och hopp, så som han förespråkat i sin kampanj.

Jag är snart präst. Omöjligt hade det varit för några år sedan. Dyslektiker, inte ung, och beroende av alkohol, men Gud grep in, när .

Nu har jag en teol. kand, är antagen och har bara vårterminen kvar innan vigningen den 14:e juni i Uppsala Domkyrka (kom dit!).

Igår var jag på middag hemma hos biskopen för Uppsala Stift tillsammans med stiftsgruppen. Trevligt och intressant med en avslutande fråge- och informationsstund. Undrade om framtidens gudstjänster och det är på gång nya tankar och utredningar i frågan, vilket känns positivt för att inkludera dagens människor än bättre.

På lördag talar jag under
Livsväg 08 på Johannelund om min väg till tro och hur den burit mig till nya möjligheter. Kom gärna dit.

I december talar jag för IOGT-NTO den 2 december kl. 1800 i Tierp och den 3 december kl. 0800 på Kafé Mumrik på Kungsgatan i Uppsala. Där kommer jag att beröra de "glömda barnen" och att man kan bli skadad med "litet" missbruk i sin familj, dessutom vill jag inspirera om en ny väg till frihet och försoning.


Känner mig oerhört ödmjuk inför min nya väg och inser att det är mycket jag inte kan, men jag får be om hjälp och lita på Jesus Kristus.


Igår dukade jag nattvardsbordet för första gången på morgonmässan i Lötenkyrkan och ledde mässan till stora delar, samt ansvarade för beredelseordet, det blev kort, men jag pekade på mitt livs GPS - Jesus, för min färd genom livet. För att veta hur Jesus tänker behöver man läsa Bibeln. Det görs för lite idag generellt och uppmanas för lite, anser jag. Det är den kristnes "IKEA-katalog", så man kan få en uppfattning hur man skall möblera sitt inre för att bli sitt sanna jag.

Friheten med många samtal i lugn och ro denna höst är värdefull. Att inte hetsläsa, utan bara vara, är viktigt med bön och kontemplation för att lyssna in sitt sanna jag. Det är alltför lätt att springa ifrån sig själv.

"Gud ge mig sinnesro..." den livsviktiga ron är centralt för en hel värld och om den bönen skall jag tala om på Soppmässan på Samariterhemmet imorgon kväll kl. 1800 på Samariterhemmets kyrka. Kom dit.


Skyll inte på Gud varför han tillåter det onda, frågasätt istället varför vi människor tillåter det onda när vi har det så materiellt bra i gemen. Om fler grep in...


Allt är möjligt om viljan finns tillsammans med min högre Kraft.


Kommentarer
Postat av: Lagers tabberas

Det är lite märkligt att det inte är fler som kommenterar Din välskrivna och för den skull också utlämnande blogg. Det är väl för jobbigt att läsa om sanningar om sig själv och om Gud. Andra till sjunde steget är väldigt mycket ett rött skynke för dem som dricker och bakom skynket vet var och en att det finns ett avgrundshål, det hål som måste fyllas med andlighet.

Vem vill erkänna ett fullständigt misslyckande (känns texten igen?). Ingen naturligtvis och jag tror ingen egentligen orkar läsa igenom recepten över hur misslyckandet vänds till lycka.

Häromdagen ringde ett av mina "misslyckade" 12e steg som varit alkoholfri i ett halvår. Jag hörde på studs att han druckit och när jag frågar honom hur det är fatt svarar han snubblande och fylleslirigt: "Det är så jävla skönt att leva nykter, fy fan, så skönt".

Men som man säger i USA inom AA: Whisky brings them back. Jg får hoppas det är så även för min kamrat. Har jag lyckats så kan han, yes he can!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback