Att föra Budskapet vidare...

Inte helt lätt.

Vi lever i en tid där det inte är helt lätt att tala om det kristna budskapet och om Jesus, säger många.

Det finns olika "diken", det ena att tala för vitt och brett och där risken blir att man kan bli betraktad som fundamentalist, å den andra sidan är att det glada budskapet blir så utslätat att det bara efterlämnar en "feel-good" stämning just för stunden.

Svårigheten är att veta hur mycket man kan tala om det kristna budskapet där man befinner sig. Jag tror att man får känna av, "genom att sticka upp sitt finger i vinden och känna efter hur vinden blåser", så att man vid varje tillfälle kan anpassa sig.

Den främsta orsaken till nyfikenhet är då andra märker att man själv har något som den andre vill ha. Detta kan ta sig i uttryck som sinnesro, ett lugn som avspeglar sig, en lycka och fridskänsla som sprids runt omkring personen och som faktiskt "smittar". Man kan bara förändra sig själv, sade prästen som vigde mig och min Fru 1989, vist.

Givetvis skall man ta det som kallas dopbefallningen eller missionsbefallningen på allvar. Var och en kan förmedla Budskapet på sitt sätt, vi är ju olika och lika, så att det blir äkta och inget påklistrat. Äkthet märks.


Missionsbefallningen lyder i Matteusevangeliet, kapitel 28, vers 16-19.

Jesus sänder ut sina lärjungar

16De elva lärjungarna begav sig till Galileen, till det berg dit Jesus hade befallt

dem att gå. 17När de fick se honom där föll de ner och hyllade honom, men

några tvivlade. 18Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: "Åt mig har

getts all makt i himlen och på jorden. 19Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar:

döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn 20och lär

dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens

slut."



Det finns ett behov i vårt samhälle, många vill ha något mer som de kommersiella krafterna inte kan tillgodose, med en mening för sitt liv, ett behov av en inre frid där shopping och andra upplevelse inte klarar av mätta människans behov långsiktigt. Och det är här Jesus Kristus kommer in, som kan hela och rena oss, och som kan läka och fylla det "inre hålet".

Om man inte talar om Jesus är risken att det kristna budskapet bara blir eller skapar en verksamhet i församlingen som liknar andra sekulära verksamheter, och som därför kanske inte tränger in i människan.

Jesus säger ju: "följ mig"! Att gå i hans fotspår innebär att bli mer lik Honom, och att tänka, "what would Jesus do" i alla situationer. Hur gör man då det? Jo, genom att ta reda på vad Han säger och lära sig hur Han agerar i olika situationer. Genom att läsa Bibeln kan man lära sig mer om Jesus och om sitt eget sanna jag.


Idag är Bibel läsningen i avtagande, läste jag i en undersökning. Låt oss därför väcka nyfikenheten om Jesus på de sätt som passar just för var och en, men jag tror att en viss frimodighet behövs.

Allt för många idag, vilket många undersökningar av olika slag visar på, bär på antingen en brustenhet eller en längtan till något bättre. Här tror jag absolut att Jesus Kristus kan fylla detta hål, då jag vet att Han har gett mitt liv mer och ny frisk kraft, och för alla de som jag mött som bl.a. gått igenom och kommit i kontakt med 12-stegs rörelsens befriande steg (med befriande från allt från mat, socker, alkohol, narkotika, emotionella, porr missbruk), där steget från en "Gud som du uppfattar honom" till en mer precis tro, bl.a. den kristna, där Gud då blir tydlig genom Jesus Kristus och som kan befria människan från det svåra, så att hon kan uppleva sig älskad fullt ut.

Låt oss tala om en bättre värld, där vi alla kan mötas i kärleken, som Broder och Systrar.
Tala mer om Jesus, en sann människa, för det är ju det vi innerst inne önskar att bli. "Var inte rädda", säger Jesus genomgående i Bibeln. Bli frimodig, det "smittar".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback