Olika åsikter viktigt, men energin bör läggas...

Ibland kan man undra om man tänkt färdigt om vad som är viktigast?



Jag är inte uppväxt inom kyrkan, utan kommer sent in i livet in i denna tradition. Har kanske därför andra glasögon än ex. många av mina yngre teologiskt studerande kamrater.

Ibland undrar jag var många på allvar har sina hjärtan, i diskussionen eller hos sina nästa. I Bibeln förkunnas och förklaras att det är viktigt att tänka och ha med sitt hjärta, ett uttryck som inte är så modernt, men borde bli det. Idag är det intelligensen och vetenskapen som skall fylla alla inre hål och ge svar.

Är så förundrad. Diskussioner som når folk utanför kyrkan är främst omd diskussionerna om kvinnliga präster och samkönat äktenskap. När jag träffar och samtalar med många som inte finner det intressant att besöka kyrkornas verksamheter, så säger vädigt många att kyrkan verkar mest föra just dessa två debatter. Är det detta vi är kända för, undrar jag då oroligt? Lägger man energi på rätt sälle?

Som om dessa frågor var det viktigaste för vår planet just nu. Även om de kan vara viktiga för bägge dikena av åsikter, så håller jag med om att det nödvändigaste inte är att lägga så mycket energi på dessa, då man bara i Sverige ser att folk har stora inre hål, som de färsöker fylla med bl.a fylla, shopping, dåliga relationer, arbete utöver det nödvändiga och där ensamheten förlamar så många. Vi håller också på att förstöra vår miljö.

Istället för att lägga så mycket energi på kvinnliga prästfrågan, som dessutom är beslutat för över 50 år sedan i Svenska Kyrkan (vad tror man att man skall uppnå? Riva upp beslutet? Förstår inte. Vill man inte bejaka kvinnor som präster så finns det andra kyrkosamfund att verka till. What´s the problem?). Samkönat äktenskap är för en hel del i kyrkan, främst präster verkar det som, en problematisk teologisk fråga, men för de som inte finner teologi som det viktigaste i livet, kan denna fråga då upplevas som om man lägger energi mera på spetsfundigheter än för de som idag lider i vårt Sverige.

Hur skulle den församling jag vill jobba i se ut, är en tanke jag lekt med på senare tid.
Hade en diskussion med en kamrat som är präst och som inte tolkar Bibeln som jag, då han har en mycket friare tolkning än mig och mest verkar se Bibeln som en religiös urkund bland många, vilket är för mig lite märkligt.

Dock tror jag det skulle vara intressant med att det fanns präster med olika Bibeltolkningar inom en församling. Varför? Jo, därför det skulle berika både församling och en själv. Men det skulle krävas mycket mod och tålamod om man vågade befinna sig i ett sådant sammanhang. Man skulle ständigt bli tvungen att få ifrågasätta sin egen teologi och gudsbild. Jobbigt, men förmodligen utvecklande.

Förutsättningen skulle vara ett ständigt forum för samtal bland anställda, församling och lekmän.

Vad man skulle kunna uppnå är att var och ens skulle kanske våga föra fram sin gudsbild där man är nu och man skulle kunna växa som ett senapskorn i sin tro i ett sådant sammanhang kan jag tro.

I ett sådant sammanhang skulle man bli tvingad att ständigt utreda vad som är det viktigaste och vad som är syftet och målsättningen med ens egen energi och församlingens.

Var skall vi lägga fokus, vad är viktigast idag.

Många lider. Och en hel del diskuterar. Precis som på Jesu tid.


Snacka går ju, men....

Kommentarer
Postat av: Gun-Britt

Det är nästan så att jag gråter när jag hör vad du säger. Tänk om allt inte var så fyrkantigt. Tänk om Gud fick bestämma. Tänk vilken mångfald. Tänk vilka färger. Tänk vilka nyanser. Tänk vilken glädje. Det skulle aldrig ta slut. Brunnen skulle aldrig sina.

(lägger in en text jag skrivit om "tid")

Maskineri eller väckelse





Det var tur för oss att Jesus hade tid att gå omkring på jorden och predika och göra gott i tre hela år. Det var också tur för oss att Johannes gick före och banade hans väg. Det var tur att Johannes hade tid att vara så länge i öknen och att han inte var blyg och försynt av sig. Det var tur att han vågade skrika till folk och det var tur att han såg vad som fattades dem. Det var väldigt tur att han hade tid med Jesus den där dagen som han kom till honom och ville bli döpt av honom. Han kunde ha varit trött. Så många människor de döpte, han och hans lärjungar, dagarna i ända.



Tur för oss att inte Johannes var på väg till caféet, secondhandaffären eller fotbollsmatchen. Tur att han inte hade så mycket annat att stå i.



Var fick han all sin tid ifrån?



Det verkar ju vara en omöjlighet. Att någon skulle ha tid att bara prata med människor och skrika åt dem i flera år. Leva på honung och klä sig i gammalt skinn. Konstigt att folk ens brydde sig, så som han såg ut. Hade det varit idag hade han nog suttit bland a-lagarna och gett upp. Eller?



Hur skulle Johannes göra idag? Var skulle han skaffa sig tid i ett samhälle som är så styrt av stat och arbetsmarknad? Var skulle han ställa sig och skrika? På torgen? Och bli tagen för galen? Skulle han ge upp och kasta in handduken? Lägga sig ner och läsa i bokrullarna? Vad skulle då hända med honom? Johannes skulle nog krevera till slut. Han skulle bli en tidsinställd bomb eller en opportunist. Var skulle den radikale Johannes få plats i våra församlingar? Vem skulle bry sig om honom och vem skulle lyssna?



skickar med en text som jag skrivit förut om "tid".


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback