Varför skall Du vara medlem i Svenska Kyrkan?

VARFÖR SKALL JAG VARA MED I SVENSKA KYRKAN?

 

– Jag möter en del som frågar sig detta, därför tänkte jag kort redogöra några av mina åsikter nedan!

 

 

Omfamnad

 

  1. Att man tror på en Gud som skapat allt och som dött för Dig och mig och på detta sätt gjort det möjligt för oss att komma i balans, bli rättfärdiga, detta endast genom tron. Och att han genom sitt Ord, Bibeln och sin helige Ande idag kan rädda människor, detta med den öppna vägen genom Jesus Kristus.

 

  1. Det sociala arbetet: ”Du skall älska din nästa, som dig själv.” I detta anser jag att vi får en bättre värld om vi bryr oss om andra, men detta utesluter inte den sista delen; att du skall älska dig själv. Dvs. grunden för att älska andra, är att först vara tillfreds med sig själv. Jesus ger oss sinnesro. Svenska Kyrkan hjälper genom ditt medlemskap och når de som många andra inte når av olika anledningar.

 

  1. Kyrkorummen: Här finns det plats för Gudsmötet, den viktiga relationen med någon som är Större än dig. Genom Gudstjänster, stillheten i rummet där man bara kan vara – en tyst plats där du kan möta dig själv – genom Gud. Som medlem hjälper du dessutom till att bevara vårt kulturarv.

 

  1. Livet största tillfällen: Dop, konfirmation, bröllop och begravning. Hit vill jag även räkna in veckans gudstjänster. Varje dag är ju en gåva, vilket vi här kan bli påminda om, samt vår Skapare.

 

  1. Växtplatserna: Här finns otaliga typer av möten där man erbjuder växt, genom trygghet så självkänslan kan öka. Här med Jesus i centrum bejakas och utbildas man till vidare växt genom meningsfulla möten. Både i grupper och enskilt, ex. genom själavårds samtal samt roliga och givande grupp verksamheter för alla åldrar.

 

Stötta livet. Gör som Jesus. Bli människa!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback