Skall man våga "lämna ut sig" för att hjälpa andra?

Intervjuvad.



Under ett par timmar idag blev jag utfrågad av Lotta Frithiof på Upsala Nya tidning, UNT.

Anledningen är den skrämmande rapporten om de 400.000 "glömda barnen" i Sverige där en eller bägge föräldern miss- eller riskbrukar alkohol. Till detta kommer alla de som har föräldrar som använder sitt arbete för att inte "våga vara hemma", Många barn växer upp i otrygghet. Många mår dåligt, blir mobbade, mobbare, blir tjocka, skär sig eller blir "duktiga". Mycket syns inte utåt. Förrän det nästan är för sent i många fall.


Är det rätt att visa upp sin svaghet?
Tänkte givetvis mer än en gång innan jag tackade ja. Frågade mina närmast anhöriga och fick till svar enhälligt: "kan det hjälpa någon annan genom att de kan känna igen sig, så kör...".

Som kommande präst har jag fått rådet - personligt men inte privat. Om man menar att man inte skall lämna ut andra, så håller jag med.

Men hur var det med Jesus? Där på korset lämnade han ut sig till det yttersta för de andra.
När det slog mig, var valet inte svårt.

Nu på tisdag införs intervjun. Får hoppas att man blir någorlunda korrekt citerad, men det är en risk man får ta. Många journalister har svårt när jag börjar tala om Gud. Som om det skulle kunnas undvikas om jag talar om mitt liv. Det är enbart genom Gud jag rör mig och finns till. 

Nåden. Allt är av nåd, även mitt liv och mitt tillfrisknande.
Tänker på 2 Kor 5:17. Eller hur?

Kommentarer
Postat av: Annki

Hej!

Kan du ge mig ett svar !

Vad gör dig glad, får dig att må bra, typ doften av nyklippt gräs eller känslan efter ett träningspass, vadsomhelst ?

Vill veta vad som ger dig harmoni/glädje...

Tack på förhand om du svarar!

Stor-Kram Spådam Annki

Postat av: Annki

Ja jag har lämnat ut mig själv för att hjälpa andra, det är enda sättet!

var modig, så lyckas du.. tänk om alla kunde lämna ut sig själva då skulle nog det kollektiva vara lyckligare!

2008-08-29 @ 18:51:49
URL: http://kartomantik.blogg.se/
Postat av: Annki

Båda mina föräldrar var missbrukare! Det får konsekvenser..

2008-08-29 @ 18:53:46
URL: http://kartomantik.blogg.se/
Postat av: Mkael

Hej!



Kul med dina rader. Det som gör mig glad är att se andra växa, att se solen lysa återigen efter mulna dagar, att se att jag kan få vara verktyg i Guds rike samt att bara se upp på himlen från en hängmatta - att bara vara.



Fortsätt ditt sätt för andra, men ta tid för dig själv. Mikael

2008-08-29 @ 22:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback