Vad får Gud att le, tror du....

Varje dag kommenterar jag ett av de 40 korta kapitlen i boken som heter "Leva med mål och mening" av Rick Warren. Läs även Warrens sida med olika tips gällande denna bok: Purpose driven life


image130Idag har vi kommit till kap. 9: "Vad får Gud att le"!

Guds leende är ditt livs mål, börjar Rick att skriva. Tankvärt. Läs idag gärna länkarna enl. nedan, de ger mer bakgrund.


image145

"Se alltså noga upp med hur ni lever, inte som ovisa människor utan som visa. Ta väl vara på den tid som är kvar, ty dagarna är onda. Var därför aldrig oförståndiga, utan sök förstå vad som är Herrens vilja. Berusa er inte med vin, där börjar lastbarheten, utan låt er uppfyllas av ande" (Ef. 5:15-18).

Snart kommer uppföljaren till filmen "Bruce den allsmäktige" som handlar om Noah, han med arken du vet.

Han fick Gud att le, står det i den Heliga Skrift. Noah lyssnade till Guds vilja, trots att alla runt honom inte tyckte att han ivar klok. Bodde mitt inne i landet, hade aldrig sett regn och började bygga på en gigantisk båt i 120 år. Han försökte alltid leva efter Guds vilja (hur gör man då det? Bl.a. läser Bibeln, använder sina egna erfarenheter och vishet och lyssnar "inåt").

Skrev igår att motsatsen till rädsla är tro/tillit. Detta hade sannerligen Noah och detta fick Gud att le.

image148Idag vågar många inte "verkställa" det som "det inre" hos dem säger (Helige Ande), man går halva vägen eller döljer detta så länge man orkar för sig själv eller andra... (Gör som Noah....)

Tror att vi måste leva autentiskt, dvs. ärligt och fullfölja det som är just din och min väg, annars uppfylls vi av ett tomrum.
Dölj alltså inte dina talanger, begåvning, du lurar först dig själv, sedan Gud.

I Jesaja i GT står det: "Ve den som tvistar med sin skapare, en skärva bland skärvor på marken.
Skall leran säga till krukmakaren: Vad gör du? Du har inget handlag.?".
Intressant....

Börja använda dina gåvor. Gud vill att du också skall njuta av dina gåvor. Det är en kärlekens Gud. Men att älska innebär att man till sina barn säger att de inte skall slarva bort sina talanger. Lyssna därför till Din Fader i himlen.

Man kan inte skrämma någon att klättra till toppen av Mount Everest (managment by fear), men kanske till hälften. Är du såleddes beredd att göra till ditt livs mål att glädja Gud?

När skall du bestämma dig egentligen... Du vet att jag talar till just Dig och Du vet att jag menar just Dig (detta avser en speciell person)!

Läs om Noah i Bibeln idag, gör det i smyg om du inte vågar berätta för andra. Jag började läsa Bibeln i smyg på toa under ett par månader...

Idag har jag förändrats, säger även andra. Fick ett SMS när jag var sökande av en kamrat, som var hämtat ur 2 Kor. 5:17: "Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit".

Sannerligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback