Ingen människa är en ö...

Har idag börjat på Uppsala Universitet, detta gällande beteendevetenskap.
Full fart direkt. Puh. Det blir många PM och andra uppgifter. Känns mastigt, dessutom med många nya uttryck som är typiska för denna genre att lära sig.
image243
Hittade dikten i boken "Den religiösa människan" (av bl.a. den utmärkte Owe Wikström) i ämnet Religionspsykologi som jag inte visste vad den kom ifrån.

Ingen människa är en ö. Alla är en del av någonting och varje gång en ny människa föds blir jag starkare för jag är en del av mänskligheten... varje människas död förminskar mig, ty jag är innesluten i mänskligheten; och sänd för den skull aldrig bud och fråga för vem klockan klämtar; den klämtar för dig."

Denna är skriven av
John Donne. Så nu vet ni det.

Sammanfattar att vi alla är en del också av vår iaktagbara värld, kontext, dvs. vårt smahälle som det är nu med dess spelregler och intryck samt avtryck. Men det finns en transcedent verklighet. "Såsom i en spegel" för att citera Bibeln, där Ingmar Bergman hittade idén för sin film med samma namn om det dunkla.

Vill skriva en uppsats om "Druvjuice i nattvarden - för eller emot". Skall imorgon leta material och det måste vara vetenskapligt. Tänk vad underbart att möta människor så småningom, men det känns väldigt långt tills utbildningen är klar. Långt....

Kommentarer
Postat av: Åsa

Visst är det konstigt att tiden ibland går så fort och ibland känns det som om det stog stilla. Nästan som om man kan ta på den.
Valet av uppsats låter spännande. Hoppas du hittar de matrial du söker.

2007-09-03 @ 20:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback