Finns evigheten för dig och mig utforskar jag...

När vi som mest behöver något kommer det till oss från ovan.

Utanför glasverandan strilar regnet befriande, medan jag har läst bl.a. min nya Bibel,
Stora Studiebibeln (Bibel 2000) som har rikligt med fotnötter och förklaringar, och regnet ger näring åt gräset liksom Bibeln verkligen ger näring åt mig och mitt inre. Den är behövande för förståelsen av de 66 olika bibelböckerna och fotnötterna ger mer kunskap. Den kostade en hel del, men är givetvis värd varenda krona.

För ytterligare kommentarer bör en god teolog även gå till andra och mer djuplodande Bibelkommentarer. Fick rådet att börja samla på mig ett bibliotek när jag började mina studier, vilket jag gjort. En enorm tillgång för förståelsen, men denna Bibel är bra då man direkt får ett hum vad som kan menas.

Veckan har varit berikande. Har varit många kvällar på Europakonferensen med predikanter från olika samfund från hela världen, vilka har gett mig olika insikter och det känns som min inre eld brinner än tydligare för Gud och Jesus.

I Sverige har vi så svårt att tala rakt och klart om Jesus. I ex. USA avslutar presidenten sina tv-sända tal med, "God bless America". Tänk om vår statsminister avslutade sina tal med dessa ord (givetvis om Sverige)? Avkristningen har gått så långt i vårt land att många knappt inte vågar tala om de grundnormer och värderingar samt den kristna tron som byggt vårt samhälle.

Många behöver mening. Gud ger Dig det genom sin kärlek.

Det finns idag alltför många quick-fix lösningar som stillar människans inre hål, dock kortsiktigt. Mat, socker, porr och våldstv bl.a.

Hörde iförrgår John Bevere tala om evigheten (se här vad han talade om...), att det spelar roll för hur vi lever våra liv idag, för vårt evighetsperspektiv, något som man inom kristendomen inte talar alltför tydligt om anser jag.

Blev därför nyfiken på hans bok, "Evigheten.nu" och har nu läst halva boken. Mycket intressant och har fått åtminstone mig att tänka på hur jag lever här idag på ett annat sätt. Bibeln talar klart om evigheten, att den finns och att det även finns en dom, något som man nog inte talar om för att det kan upplevas obehagligt och då inte drar till sig en publik i vår "snällhetskultur" (möjliggörarkultur).

Men om man tänker efter. Bibeln utlovar evigheten till den som tror på Jesus, så visst är det fantastiska nyheter, men det finns också en dom där, som många springer förbi. Därför vill jag ta reda på vad Bibeln säger om detta, därav denna bok.


Så här skrivs det om boken och predikanten och författaren på Adlibris hemsida.

"Vad är det med ordet "evigheten" som fångar vår uppmärksamhet? Hur kan det komma sig att detta ord har en sådan potential och dragningskraft? Bibeln säger att vi som människor är skapade med evigheten i våra hjärtan, och alla människor känner på något sätt att vår existens här på jorden sträcker sig bortom det här livet, ut i det okända. I den här boken skriver John Bevere om att leva sitt liv med ett hopp och en tillförsikt som bär ända in i evigheten.

De flesta människor skulle bli helt utblottade om de planerade sin framtid på jorden lika vårdslöst som de har förberett sig för evigheten. Till och med troende nonchalerar ofta denna livsviktiga aspekt av livet och ägnar inte en tanke åt vad som ska ske när de en dag lämnar denna jorden.

Utifrån principerna i Andra Korintierbrevet 5:9-11 påminner John Bevere om att alla troende kommer att stå inför Kristus och få det de har förtjänat i livet. Många kommer att bli chockade när de inser att de ägnade merparten av sin tid åt sådant som inte ger någon lön för evigheten.

När vi bygger våra liv för att vara redo för domens dag, och har evigheten som referensram, utvecklar vi också ett liv som har betydelse och mening. Om vi lär oss att ständigt ha målet i sikte, kan vi också börja arbeta för en lön som består - för evigheten.

Författarpresentation: John Bevere brinner för att se människor utveckla en nära, intim relation med Gud och börja leva med ett evighetsperspektiv. John har skrivit många storsäljande böcker och har fått utmärkelser för sina undervisningsmaterial, och han är en uppskattad talare vid konferenser och i lokala församlingar.

Han är också värd för tv-programmet The Messenger, som sänds i 216 länder. John har en doktorstitel som förkunnare. Han och hans fru Lisa, som också hon har skrivit böcker som sålts i stora upplagor, grundade år 1990 Messenger International. Organisationen har kontor i Colorado, Australien och Storbritannien. De bor i Colorado Springs med sina fyra söner."

Kommentarer
Postat av: Bästa sorten

Hej,

en suverän bok! Tack för en spännande blogg och ha en underbar vecka!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback