Borde varje kristen våga leva nyktert för andras skull?

Hoppas det var givande för er som såg via internet eller var på Livets Ord ikväll.

Samtalet mellan mig, Ulf Ekman och Felicia Svaeren behandlade nykterhet. Varför skall man vara nykter, borde kristna leva så, hur ser Sverige ut, dvs. hur dricker ungdomar alkohol etc. behandlades. Se samtalet på deras hemsida i veckan när det läggs ut.

Hoppas samtalet gav nya tankar. Kommentera gärna nedan.

Livets Ords personal är oerhört proffsiga i allt. Från det att vi kom, min fru och dotter och jag blev vi väl behandlade. De fick följe till platser som var reserverade och de fick info, de blev sedda.

Efter samtalet bjöds vi på middag uppe i ett av rummen. Givande diskussion om det som hade dryftats. Både pastor Ulf och hans fru Birgitta samt pastor Robert Ekh med fru och Felicia Svaeren med sin man var inbjudna. Även här proffsigt. Som gammal eventproducent insåg jag att de gjorde allt efter regelboken om hur man bemöter folk och producerar ett framgångsrikt möte så alla blir nöjda och uppmärksammade. Så här har jag i min roll som eventkoordiantor jobbat under 30 år, hoppas att Svenska Kyrkan också skall jobba så här med sina möten och relationer.

Fick uppmuntran om min kommande gärning som präst. Både pastor Ulf och pastor Robert är ju fd. präster i Svenska Kyrkan, så de vet vad som väntar mig med vigning och allt.

Tycker det var både modigt och föredömligt av Livets Ord att våga ta upp alkoholens olika ansikten så de kan medverka till opinionen om att våga leva nyktert som kristen och att det är viktigt, både för en själv och för andra. Även i de frikyrkliga leden har man problem med alkoholen.

Både Ulf och Robert avstår från alkohol - för att man skall göra såsom präst/pastor ansåg de. Och det anser jag med. Våga vara en förebild!!!!!


Visst har Gud gjort märkliga saker i mitt och min Familjs räkning.
Nu nykter med en teol. kand och snart präst. Allt under sex år.

Det började bl.a med en Biker Bibel år 2000....
2 Kor. 5:17. Eller hur?

Skall föreläsa om min väg till tro imorgon torsdag på Frälsningsarmén i Uppsala kl. 13-1430. Adressen är S:t Persgatan 20. Kom dit, det är öppet för alla.

Kommentarer
Postat av: Felicia

Tack för ett givande samtal! :-)

2008-10-08 @ 23:15:57
Postat av: Mikael Bedrup

Tack detsamma Felicia, dina åsikter var mycket bra och viktiga. Fortsätt kampen!!! Vi håller kontakt och du var rädd om dig.



MVH. Mikael.

2008-10-09 @ 09:13:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback