Giganter i tillfrisknande-branschen...

Mötte de som betytt mycket för mig och även för tusentals andra och som tillfrisknat från beroenden och trasiga barndomar denna vecka.

Först ut var ju
Tommy Hellsten, som skrivet om "flodhästen, både i vardagsrummet och på arbetsplatsen", i sina böcker, och som jag träffade i Lötenkyrkan i Uppsala.

Tänk att man skulle få tala under samma möte, om än kort, där denne man, som verkligen prickat mitt i hur de "glömda barnen" har det i dysfunktionella familjer, framträdde.
(Foto: Omar)

Och ikväll träffade jag återigen den legendariske prästen Lars-Åke Lundberg (som bl.a. skrivit "vi sätter oss i ringen..), som i evigheter jobbat som präst på behandlingshem och i fängelser.

På Trekanten i Vattholma berättade han om andlighet.

På sitt lågmälda sätt visade han bilder och beskrev vårt liv i paradiset (i mammans mage) kontra Bibelns berättelse om Edens lustgård, så att dessa bilder plötsligt blev samtämmiga. Så genialt och så enkelt fick han ihop vetenskap, tro och på sitt sätt gjorde han Bibelns skapelseberättelse konkret för många.

Han har idag blivit intervjuvad av SVD, Svenska Dagbladet, om bl.a. nattvarden och hans syn på den. Han har tydligen gett dem min uppsats om nattvardsgemenskapen. Skall bli intressant att se vad de skriver. Det verkar vara en snöboll i rullning... Han hade varit uppe i Luleå och han krävde där att det skulle vara enbart druvjuice i nattvarden om han skulle medverka sade han.

Ingen skulle uteslutas, var hans andemening. Han är hård. Å andra sidan har han väl mest kunskap om beroendepersonligheter, av dem som inte bär på sjukdomen, i kyrkan idag och dess följder med kriminalitet, andra droger som följer i alkoholens spår samt våld och misär samt tillfrisknande med hjälp av de tolv stegen och Gud - som man uppfattar honom. 

Lars-Åke vet vad han talar om och han vet vikten av gemenskap efter ett liv i utanförskap för många. Fler borde lyssna till hans vishet och erfarenhet. Om de vågar och hinner.

Vilken vecka.
Och mitt i allt får jag vara med. Vem kunde tro detta för sex år sedan. Inte jag.

Gud är bra fiffig. Och det enda man behöver be om är hans hjälp...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback