Min fru sade att hon inte skall dricka alkohol mer...

Du får bestämma själv, sade jag.

Vi hade sätt ett tv-program om barn som for illa (det gör ju minst 385 000 i familjer Sverige pga alkohol). Jag frågade.

"Kan inte du sluta dricka alkohol överhuvudtaget?"
"Ok",
sade hon.
"Va?, skall du inte tänka över detta, sade jag. Alltså aldrig mer menar jag."
"Jag har slutat,
sade jag ju, svarade hon".

Alltså, min fru dricker kanske ett eller på sin höjd två glas vin om året och på sin höjd ca. 4 ggr/år.

"Kan jag vara en förbild för andra, så tar jag detta, att inte dricka mer. Det är ett så litet avkall, som betyder så mycket för andra."

Har frågat en hel del präster och prästkandidater om samma sak, Ingen tog utmaningen. Ingen hit tills.

Bara min fru.

När jag ville bli nykter, var mina enda förebilder som jag "kunde ta rygg på" var Kicki Danielsson och Per Holknekt (känd från Big Brother på tv och sedan var han gift med Victoria Tolstoy bl.a.). Jag hade inga andra förebilder. Inga som kunde dricka socialt, dvs. inte drack för mycket vid vissa tillfällen, var nyktra för andras och sin egens skull.

Nu känner jag bara till två kristna på rak arm, LarsOlov Eriksson, kristen lärare och präst på Johannelund och pastor Ulf Ekman, som har avstått från att dricka för andras skull, de svaga.

Tänk om fler vågade anta min utmaning, att helt avstå från alkohol för de svagas skull. Kanske någon kristen vågar anta utmaningen, för bl.a. barnens skull - och sig själva.

Vågar du  leva i direktsändning?


Kommentera gärna detta inlägg om din åsikt, då den är viktig för mig!!!!

Kommentarer
Postat av: Lasse & Liv

Ja du Micke Jag å Liv kan bara sälla oss till den skaran som vill vara förebilder för andra i detta med alkohol. Jag kan bara säga att det är en stor befrielse att vara fri från den lasten. Men slug å listig kan den nog fortfarande vara om man inte är på sin vakt å på möten emellanåt. Man skulle hoppas att flera ungdomar kunde ställa uppp på din utmaning att avstå den farliga finden alkohol.

Postat av: Bästa sorten

Vi är fler...

2008-10-07 @ 17:39:48
URL: http://bastasorten.blogspot.com/
Postat av: Rebecca

Jag har växt upp med föräldrar som gjort samma val. Har alltid beundrat dem, särskilt pappa som alltid gått ut med att det är för de svagas skull som han inte dricker. Han var tills nyligen pastor i en församling där även nattvarden bestod av alkoholfritt vin eftersom många tidigare missbrukare kom på mötena.. det borde vara en självklarhet i kyrkan att nattvarden är alkoholfri..



Jag är så tacksam att jag vuxit upp i ett alkoholfritt hem och fått lära mig att man inte behöver alkohol för att umgås och ha roligt.

2008-10-07 @ 21:36:58
URL: http://becca.webblogg.se/
Postat av: Mikael Bedrup

Vi behövar alla försöka vara och bli förbilder. Tack för ditt inläggt Rebecka.



Lasse & Liv - vet att spriten är både listig och falsk. Kämpa på. Gör skillnad.

2008-10-08 @ 15:06:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback