Bli ett tänt ljus, om Carlberg, Ekman och att vara kristen.

Dags att tända eller bli ett ljus...

Hösten är härlig, man kurar in sig i sitt hem, dvs. om man har ett ,och tänder levande ljus och genast lyser de upp och det känns varmt i rummet.

Just så, borde man vara som kristen. Jesus säger ju, "jag är världens ljus".

För mig som numera bekännannde kristen innebär det skillnad att tro på Jesus Kristus som min Herre och räddare. När det inre hålet numera är fyllt av kärlek borde det märkas utåt, dvs. hur jag lever. Många är rädda för att "sticka ut", alltför rädda, anser jag. Om man skall vara en fyrbåk i vårt samhälle och lysa upp andras tillvaro så gör man det genom att tala om att Jesus räddat mig och att min dagliga bensin får jag genom att läsa Bibeln. Inte genom att anpassa mig till dåliga värderingar och inte vara ärlig mot mitt inre.

Igår hade vi gäster hemma som inte är bekännande kristna, som reagerat på en kristen konfirmationsavslutning, där den kvinnliga prästen sade att det ungdomarna lärt sig sammanfattningsvis är att "man skall och bör vara empatisk"....?????!!!!! Tala om ljumhet för det kristna befriande budskapet.

Inte hade jag behövt studera i över fem år, läst Bibeln, gått på härliga gudstjänster om allt bara handlade om "att bara vara empatisk". Hallå! Det är KRISTendom, inte humanism i allmänhet. Kanske brasan hos prästen inte var riktigt tänd, kanske hon hade umgåtts i kretsar där hon inte hade tillåtits och inte uppmuntrats att tala om sin kristna tro. Det verkade enligt mina vänner knappt glöda hos denne präst tyvärr. Låt oss uppmuntra varandra och bygga upp varandra och gripa in och hjälpa varandra i de tider då vår egen tro går på sparlåga i "natten".


Har just läst ett par böcker som jag vill uppmuntra att ta del av.


1. "Ett torrlagt Sverige sätt lättare i brand" av Patrik Olofsson (Relevant förlag 2008).
-Nyligen släppt som handlar om att man som kristen bör leva nyktert såsom förebild, visar på ett bra och lättläst sätt vår omvärld idag. Läs den!

2. "Dagliga reflektioner" - andaktsbok från AA.
- Ger raka klara signaler över ditt liv och uppbyggliga råd.

3. "En andlig ledare" av Ekman.
-Fick boken av Ulf Ekman häromdagen, Han har många intressanta iaktagelser och råd. Tycker det saknas råd och böcker i ämnet, så många delar i denna bok är riktigt givande.


Har fått en del kommentarer eller mötts genom tystnad genom att jag besökte Livets Ord och att de är som ett expansivt företag först och främst (innebär inte missionsbefallningen att vi skall expandera och för det behövs pengar, vilket märks i våra alltför många krympande församlingar och budgetar, dock skall fokuset inte vara först på pengar). Kan deras historia för lite, dock anser jag att att i deras arbete är de oerhört proffsiga. De jobbar precis på samma sätt med musik, ljus, ljud, bra retorik, logistik och kommuniktaionsmetoder i tiden som jag gjort genom mitt företag AB NÖJES HUSET i över 30 år. Ingen har kristiserat mig för detta, men om en kristen församling arbetar proffsigt, anser en del bakåtsträvare att de är för världsliga och för ytliga. Återigen de flestas försmalingar idag är USLA, minst sgat. De arbetar alldeles förfärligt okreativt och med en kommunikation utåt som är i stora delar obefintlig och trist.

Min fru och jag har inte alltid samma åsikter, tack och lov, ändå har vi en relation. På samma sätt anser jag att man inom kristenheten behöver träffas, oavsett vilket samfund man tillhör. Låt oss stimulera varandra, istället för att vara rädda, är något fel med det jag gör hoppas jag min syster eller broder rättar mig.

Anders Carlberg var den ende som från började lierade sig med skinnskallarna. Förändringen måste börja inifrån i en dialog, anser han och hela Fryshuset. Det är därför vi där startat
Chaplin - nätrverket för barn till missbrukare, så att vi gemensamt kan väcka opinion och på allvar förändra människors alkoholbeteenden. Välkommen på våra möten, de är öppna för alla och du behövs där. Kontakta Fryshuset för tider för mötena.


Så här skriver en kvinna på Ekmans blogg om just alkohol:


"Det viktigaste är att inse, att alkohol här i Sverige är ett JÄTTE stort problem.Vill man verkligen vara ett ljus i detta land och vinna människor för Jesus, så tror jag stark att det handlar om att vara radikalt. Icke kristna människor har inget respekt för kristna om de drycker ett glas vin en gång i veckan eller vid speciella tillfälle!

Kristen eller icke Kristen, men inser man som människa om vad alkohol gör mot mänskligheten, speciellt mot barn, och har man förståndet att barn är hjälplösa med alkoholiserade föräldrar måste man väl göra nåt, än att diskuttera om vad som är rätt och fel, och inte komma nånstans.


Visst jag vet hur det är att ha en far som kommer hem full, och det första han gör är att misshandla sin hustru och boxa på sina små barn, som förstår inte varför pappan betteer sig som han gör.

Det fanns ofta alkohol hemma, speciellt helger, när min far var hemma, att till och med vi som barn drack oss fulla.
Jag vet hur det går till när man lever ett kristen liv och så tror man att man kommer att vinna människor genom att drycka tillsammans med de då och då! Man tror inte att det kommer att skada. Först börjar man med ett glas vin och sen ökar man på, tills man känner ett tomhet inom sig, eftersom det var inte detta man ville. Man ville vara visa att man kan också drycka även när man är kristen och inte tråkig!Vad blev resultatet? Jag blev som de, det är vad jag fick höra, "du är precis som vi!" Det måste finnas en skillnad om vem som följer Jesus och vem inte gör det!
Desto världsligt människor blir i det här landet, desto radikalt måste vi Kristna vara!

Mvh, Mari Kaseorg" Källa: Ulf Ekmans blogg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback