Jag intervjuvas av Ulf Ekman 8 oktober på Livets Ord...

Livets Ord...

En församling som väcker känslor i vårt land.

När jag flyttade till Uppsala var jag inte direkt aktivt troende och en hel del av min bekantskapskrets skojade med mig och sade "akta dig när du flyttar dit så du inte går med i Livets Ord".

Har känt på mig att jag och Ulf Ekman skulle mötas.

Har nu blivit inbjuden till
en diskussionskväll under temat "därför avstår jag alkohol" just hos Livets Ord och i deras gigantiska kyrkolokal. Ulf bloggade om att han valt att  han avstår alkohol för de svagas skull, vilket är föredömligt tycker jag. Har man som jag en ganska bra bild om alkoholens enorma utbreddhet och negativa följder ser jag att fler borde våga leva i direktsändning och ge nya friska bilder för hur man lever som vuxen för de unga. Det finns alltför få mötesplatser utan alkohol.

När vi var på teatern Intiman i förrgår så erbjöds det i pausen alkohol, så även görs det på Stadsteatern i Uppsala. Vill man inte att publikens sinnen skall vara skärpta? Eller går det på ren rutin att man tror att folk alltid vill bedöva sig, om än i liten skala, om än att man erbjuder detta till de som kan hantera alkohol.

Min dotter undrar nog varför man måste dricka i pauserna. Vilka signaler sänder vi ut? Vilka signaler sänder du som kristen ut? Vi lever i ett samhälle som erbjuder quick-fix lösningar så att lidandet aldrig tillåts. På det sättet tar vi faktiskt bort möjligheten att växa, för det är just när konsekvenserna blir för stora för individen som man måste ändra sig. Om man till detta lägger till alla möjliggörare som hindrar lidande och tillåter dumheter (att folk får äta dåliga produkter, att folk får dricka för mycket, att folk tillåts arbeta för mycket och på det sättet inte hinner vila upp sig eller vara med sina familjer eller få nya andra intryck) inser man att det finns stora problem och att det är dags att ändra inställningar för en friskare värld.

Hade alkohol presenterats idag för första gången hade den förbjudits och klassats som drog och ett nervgift.

Därför har jag valt att göra skillnad, därför vill jag vara med och påverka och att det är min skyldighet, inte min hobby. Ofta blir jag trött att tala om alkohol, men jag har inget val. Därför är det självklart att jag skall medverka i debatten och intervjun hos Ulf Ekman och i alla de sammanhang där jag kan göra nytta med mina erfarenheter och kunskaper. Många lider, säkert hos Livets Ord också. Och runt omkring oss alla finns de som lider av överkosnumtion, dels som riskbrukare, dels som anhöriga, dels som barn till risk och missbrukare.

Det inre hålet som människor försöker fylla kan Gud fylla har jag upplevt hos många tusen risk- och missbrukare. Sedan kan Gud se olika ut för var och en och vi kan ha kommit olika långt på Vägen.

Jesus Kristus fyllde mitt svarta hål. Bibeln har gett mig en kompass och förvandlat mig och gett mig en ny Väg.

Frågade Uppsala Stift om det är ok att jag är med i diskussionen hos Livets Ord och fick ett ja. Man kan ju inte hålla med allas uppfattningar om hur andra tror och tolkar Bibeln. Tack och lov finns det olika uppfattningar i alla kristna sammanhang, liksom det finns olika människor. Vi behöver få vara unika och lika, få tycka på olika sätt och få mötas så att vi alla kan inspirera med våra tidiga erfarenheter och kunskaper och försöka våga lyssna på den Andre så att vi kan ifrågasätta våra egna åsikter och på det sättet kan vi alla växa mot sanningen.

Den enda vi kan förändra är oss själva. Att våga leva ärligt mot oss själva är svårt. Att våga göra skillnad för andra kräver uppoffring, ibland måste vi avstå vissa saker för att hjälpa vår Broder eller Syster, vår medmänniska eller motmänniska.

Vågar du det? Nu är det helg.

Många säger ikväll SKÅL
, kvällen slutar på olika sätt för många idag lördag. En del barn kommer att ligga i sina sängar och gråta, en del kommer att få stryk, många bråk och för en hel del kommer alkoholen öppna upp diskussioen så att de kan mötas och få en trevlig kväll.

Men.... varför vågar man inte leva i direktsändning.

Våga själv visa för barnen att man kan leva utan alkohol.


Bli en förebild, inte en suddig sådan.

Kommentarer
Postat av: Ulrica Stigberg

Jättebra skrivet Micke!



TACK!



u

2008-09-21 @ 06:22:13
Postat av: Lasse Lindberg

Bra Micke jag hejjar på dej. Å du ska veta att behöver du stöd för att visa att det funkar att leva utan alkohol så vet du att jag kommer att backa upp dej i 180. Ha en bra söndag å vi hörs å ses säkert snart.

2008-09-21 @ 11:06:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback