Vad kan profeten Jesaja säga dig idag?

Håller på att studera profeterna i Gamla testamentet och vad kan de säga oss idag?

Hade inte en så stor erfarenhet vad deras budskap var innan jag började min teologiska utbildning. I kyrkan lästes deras budskap upp i gudstjänsten, men ingen förklarade närmare deras roll vidare. Då det inte fanns någon bibelgrupp i min närhet, så sökte jag vid den tiden mer kunskap om Nya testamentet, men nu....

Jesaja boken

Profeternas  budskap till sin samtid, samt då de vart nedskrivna och till oss idag är oerhört intressant och relevant! Nu är jag så nyfiken på samtliga av dessa profeters budskap och böcker då de alla har mycket att säga oss idag. De kommer inbördes från skilda kontexter, tidsperioder och de visar både på domsprofetior, samtidigt för de som omvänder sig, visar de på Guds underbara löften. Vid första genomläsning, för dig som inte läst dem i Bibeln, kan de kanske kännas som upprepningar, men....

För dig som vill läsa mer, så låna eller köp boken om profeterna av Greger Andersson m.fl. Utmärkt läsning.

Läs hela Gamla testamentet i ljuset av Jesus, så får du en ny insikt om Gt.
Detta berättade ingen för mig i kyrkan. LarsOlov Eriksson på Johannelunds teologiska högskola öppnade upp intresset för hela Gt. för mig. Tack!

Avslutningsvis så inflikar jag här text från Jesaja 52:13 - 53:12, läs den i ljuset av Jesus Kristus!

Herrens lidande tjänare!

Min tjänare skall ha framgång, han skall bli upphöjd, mäktig och ärad. Många förfärades över honom, så vanställt var hans yttre, så föga mänskligt hans utseende. Men nu får han många folk att häpna, och kungar förstummas inför honom, ty de ser något de aldrig hört talas om, bevittnar något de aldrig anat. Vem av oss trodde på det vi hörde, för vem var Herrens makt uppenbar? Som en späd planta växte han upp inför oss, som ett rotskott ur torr mark. Han hade inget ståtligt yttre som drog våra blickar till sig, inget utseende som tilltalade oss. Han var föraktad och övergiven av alla, en plågad man, van vid sjukdom, en som man vänder sig bort ifrån. Han var föraktad, utan värde i våra ögon.

Men det var våra sjukdomar han bar, våra plågor han led, när vi trodde att han blev straffad, slagen av Gud, förnedrad. Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder, han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot. Vi gick alla vilse som får, var och en tog sin egen väg, men Herren lät vår skuld drabba honom.

Han fann sig i lidandet, han öppnade inte sin mun. Han var som lammet som leds till slakt eller tackan som är tyst när hon klipps, han öppnade inte sin mun. Han blev fängslad och dömd och fördes bort, men vem ägnade hans öde en tanke? Han blev utestängd från de levandes land, straffad för sitt folks brott. Han fick sin grav bland de gudlösa, fick vila bland ogärningsmän, fastän han aldrig hade gjort något orätt, aldrig tagit en lögn i sin mun.

Men Herren tog sig an den han sargat, botade den som gjort sig till ett skuldoffer. Han skall få ättlingar och ett långt liv, och Herrens vilja skall förverkligas genom honom. När hans elände är över skall han se ljuset och bli mättad av insikt. Min tjänare, den rättfärdige,ger rättfärdighet åt många och bär deras skuld. Jag skall ge honom hans andel bland de stora, låta honom dela byte med de mäktiga, för att han var beredd att dö och blev räknad som syndare, när han bar de mångas skuld och bad för syndarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback