Vad är meningen med Ditt liv?

Allt oftare möts jag av frågor om meningen med mitt liv? En fråga som vetenskapen inte kan svara på… Vad är meningen för Ditt liv?  

 


Varför finns jag till?

 

  • ”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord”, dvs. detta är ett sätt att säga att Gud skapade allt som finns till.
  • Skapelsen, dvs. allt skapat ur ingenting är gåvan skapelsen som är sprungen ur Guds kärlek
  • Människans bestämmelse och mål är enl. kristen tro att älska Gud. Hon är riktad mot Gud, och Gud är hennes mål. Väsentligen rör det sig om att leva i en kärleksrelation till Gud.
  • Gud vill älskas för Guds egen skull, den är ett allvar som förpliktigar till solidaritet med hela skapelsen
  • Genom att älska Gud finner jag mig själv. Kristen tro hävdar att vi inte kan finna oss själva utan den andre. Ytterst behöver vi Gud för att finna oss själva

 

Källa: Sigurdson, Ola m.fl, Ljus av ljus, Verbum, Sollentuna 2003


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback