Mälaren Runt 2007, en dag i paradiset på mc....

Har åkt Mälaren Runt, tror det är för 9:e gången.
image217
Starten

Det kändes som det var mindre antal hojar i år... Mindre antal Harleys, månne de är för dyra eller så har japsen blivit snyggare, bättre och mer prisvärda.

En olycka innan Mariefred. där en mc-förare fick åka ambulans. Ändå är det märkligt att det inte blir mer olyckor, man kör nära varandra, ibland ganska snabbt. Det är ju många, många tusen hojar hela vägen runt.

Åkte 20 minuter innan det officiella startskottet för att inte hamna i köer, så det flöt fint på Essineleden, sedan gamla Södertäljevägen. Käkade i gröngräset utanför Strängnäs och Sulas MC butik. Fin shop, bra utrymme.

image218
image219

Åkte sedan gamla Eskilstunavägen. Oj, vad man åkte den när man var liten, tiden den bara går. Det som förr var ok, är nu passé. Affärerna efter den vägen är sedan länge igenstängda. Trist, men vägen och utsikten är fin.

image220

Årets stora officella stopp är utanför Eskilstuna där speedwaybanan ligger med den gigantiska parkeringen.
Bra ordnat i år. Handlare inne på området samt utsällning av bilar och hojar samt prylar.

image221
Dessutom var det speedwaylopp som pågick hela tiden, ett bra intiativ för att skaffa nya besökare i framtiden.

image222
Såg även killen som åkte jorden runt nyss på 101 dagar och som bloggade i Expressen.

Sedan rullade det på igen, denna underbara dag där temperatuen låg på ca. 20 grader men en rätt frisk vind hela tiden. Men jag åkte min Goldwing, så det var inget som helst problem, tvärtom den går som ett lok, ett snabbt sådant. Man kan marscha runt 140 km i tim. utan att bli trött, om man så önskar och får.

Innan Kvicksund, svängde jag av från det vanliga loppet, för att åka HELA Mälaren runt, denna en av de sista stunderna innan studierna börjar. Vemodigt nog.

Åkte genom mycket fina vackra lilla Kungsör, som hade en sådan där mysigt litet konditori med originalskyltar sedan 50-år, men jag passerade bara, lyssnande på min I-pod i lurarna och den alldeles utmärkte Ingvar Oldsbergs sommarprogram.

De är duktiga de gamla rävarna, de kan ju allt, inte yta där inte. Vilka minnen han förgyllde mig med. Har ju träffat de gamla idolerna i verkligheten många gånger, då det var min verklighet. Känns som ett annat liv, men jag har levt många. Onekligen...

image223

Åkte förbi Arboga, sedan Västerås och därefter stopp innan Enköping på Cruising Café, för att äta en stor god hamburgare och lyssnade till alla de brölande hojarna...

image225

I Enköping parkerade jag vid infarten på två ställen för att se lemmeltåget passera, med alla olika typer av hojar och förare samt passagerare. Här samsas verkligen alla. Vilken fest, så här skulle det kunna vara i kyrkan, om man gjorde rätt. Alla trivs faktiskt otvunget ihop, därför ÄLSKAR jag hojåkning, som är en MYCKET stor del av mitt liv, mitt livs hobby med att åka, se, njuta, dofta, känna farten och alla spontana möten. Läs här vad UNT skrev!

image226

Ingen utom jag hade en kristen mc-väst med budskap...
Det borde finnas mc-klubbar med kristen inriktning inom Svenska Kyrkan, men inga sådana syntes inte alls...... Det är skandal. Här finns mycket missär också, en hel del alkohol dricks på festen inne hos Struls MC i Enköping och även utanför, för de som valt att festa genom natten där...

image227

Men jag åkte hem, kom hem rel. sent, så det blev inget Berns för mig. Skall ta hand om min dotter och hennes första hästtävling imorgon, och det är bra mycket viktigare än att jag få lira disco än en gång och få utrymme i tidningarna och Tv, för de skulle vara där.

Men jag vet ju vem jag är, så jag behöver idag inte mer läsa om mig själv. Mitt uppdrag som pappa och kommande präst skall försökas skötas proffsigt, det är ju det som det innebär att försöka bli vuxen, släppa på sitt ego. Tack för det alla Ni som hjälpt och sporrat mig inom AA, kyrkan och min underbara Familj.

image228
En öl till i fickan, för säkethet skull. Vilken säkerhet.... Fullt ös medvetslös, lördag för många år efter år. Tills det tar slut. För fort. Dagar som är förspillda... Spola kröken. NU!!! Våga leva. På riktigt.

Må Gud välsigna er alla och de som festar inatt hos Struls MC och gällande deras hemfärd imorgon!

  • Syns vi på Svalkans Café kl. 1800 imorgon.... Kom dit!!!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag hoppas att du mår bra efter helgens alla äventyr du varit med om. Här nere känns det som om hösten redan gjort sitt intrång.

2007-08-21 @ 20:35:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback