The Secret - gammal visdom i ny förpackning....

image209Har börjat läsa "The Secret".

En ny förpackning, gammal beprövad vishet.

Positivism förändrar vet vi alla, universums ande hjälper säger boken. Är inte detta en ny omskrivning av Gud? Man vågar inte använda denna benämning, för då är det inget nytt under solen, dessutom avskräcker detta i en individualistisk tid.

Fördelen med ett nytt språk, utan gamla dogmatiska termer är att de öppnar upp. Som ett senapskorn, som Bibeln omnämner början av en ny bana, väg, av en tro på något nytt.

Ja, det är samma sak som kristendom, tycker jag så här i början av det jag läst i boken.

Handlar faktiskt om det jag skrev igår, att omvända sina tankar. Märkligt att boken kommer i min väg just nu. MEN man talar inte om Gud, var finns förlåtelsen, utan Kristus.....

Idag i Expressen står det bl.a:

Psyket

Tänk positivt. Människor med en positiv livssyn lever längre än de pessimistiskt lagda, upp till 7,5 år längre enligt en amerikansk studie. Färska studier visar att arga, gnälliga eller deprimerade män får sämre immunförsvar och ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Läs hela artikeln här...

  • Början av filmen finns på nätet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback