Något är på G i Svenska Kyrkan gällande Mc-klubb.........

Förra året frågade jag i en artikel i Svenska Kyrkans tidning varför ärkebiskop KG Hammar hade sanktionerat en mc-klubb, som ensamt skulle företräda hela Svenska Kyrkan gällande MC-världen! KG Hammar svarade på den.

Tror nu att något är på gång..................

Mikael krsiten hojåkare
Mikael Bedrup, kristen biker som önskar en öppen mc-klubb/avdelning inom Svenska Kyrkan!

Det jag kritiserade var bl.a. att det krävdes någon form av inträdeskrav, dvs. man skulle passa in bland befintliga medlemmar samt att den gällde bara män.

Dessutom sades det på deras hemsida att alkohol fick man gärna dricka om man var med dem. Jag undrade varför detta var så viktigt att påpeka, måhända för att många andra kristna mc-klubbar inte gör det, och för att visa på skillnad inom mc-världen där det förekommer mycket "krökande". Hojåkning och alkohol är ju inte så bra ihop, därför kan det ju vara ett föredömligt sätt att visa att man kan ha kul utan att dricka alkohol.

De sade sig också representera Svenska Kyrkans värderingar. Personligen tror jag att det som bör förena medlemmarna i Svenska Kyrkan är en tro på Gud, inte ett värdeprogram. Risken att man blir ett etiskt program a´la Humanisterna kan ju bli hårfin annars. Eller...


Svenska Kyrkan är öppen för alla som vill vara med!

Därför borde även en mc-klubb som skall vara ansiktet utåt, såsom en gudstjänst eller en syförening under kyrkans regi också vara det.

Inom mc-världen så finns det krafter som anser att en mc-klubb skall följa vissa statuter, såsom att man som intresserad först få bli "hang-arounds", sedan "prospects" tills man efter ca. 1 år blir "fullvärdig medlem". Personligen anser jag en mc-klubb/avdelning inom Svenska Kyrkan skall vara öppen direkt, precis som våra gudstjänster. Om vi skall leva i dopbefallningen; "gå ut och gör alla till lärjungar", så bör man låta alla komma till sig, precis som Jesus gjorde (och gör).

Nu är hemsidan för den aktuella klubben nerlagd, och jag tror något nytt är på G inom Svenska Kyrkan, men vet inte. Vet du?????

Hoppas jag då får vara med. Mc mission är ett bra sätt att visa på evangeliet.


Det var genom en Bibel med "life-storys" på en mc-mässa som Gud nådde mig.


Jag var ju i Guds ögon en "prospect", sedan blev jag en "hang-around" och nu som antagen prästkandidat är jag snart "medlem". Å andra sidan talar ju tack och lov Martin Luther om det allmäneliga prästadömmet, där alla representarar Gud.


Ber om att Svenska Kyrkan får en sådan mc-klubb!

En klubb som skall omfatta alla. Där vill jag ingå.
Vet du något, så hör gärna av Dig eller kommentera detta inlägg.


Tror du detta kan vara intressant för Svenska Kyrkan? Vad tycker Du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback