Alltings varför.... Nyfiken?

Varje dag kommenterar jag ett av de 40 korta kapitlen i boken som heter "Leva med mål och mening" av Rick Warren. Läs även Warrens sida med olika tips gällande denna bok: Purpose driven life


image130Idag har vi kommit till kap. 7: "Alltings varför"!

När jag nu ser mig omkring, kan jag inte se annat än Guds avtryck överallt. På allvar är det så. Pröva du med, försök bara för idag att se allt genom en sådan inställning.

Warren skriver: "Universums yttersta mål är att visa Guds härlighet". Intressant. Tänk efter....
Allt som Gud har skapat speglar hans härlighet. I naturen, i djuren, i människorna, molnen, atomerna, i DNA...

Bibeln skriver i Psaltaren 19:2: "Himlen förkunnar Guds härlighet".

Men vi människor ärar inte Gud, när vi syndar (synd = att missa målet). När något i skapelsen blir enl. Guds vilja så ärar det Gud, skriver Warren. Å andra sidan när vi går mot det som anses korrekt (moral, etik), så "känns det" fel inom en, detta måste vara nerlagt i oss av Gud, kan jag förklara detta med.

Det finns fem avsikter med ditt liv:

  • Vi ärar Gud genom att tillbe honom! När du använder din kropp och dina avsikter för Guds avsikter, det goda, så ärar du honom (och dig själv)
  • Vi älskar Gud genom att älska andra troende! Att vara medlem i Guds Familj innebär att liksom Gud godta andra, med deras egenheter, såsom Gud gjort med dig.
  • Vi ärar Gud genom att bli som Kristus! (Se 2 Kor. 5:17) WWJD = What would Jesus do! Tänk och agera som Jesus. Enkelt, men ändå svårt.
  • Vi ärar Gud genom att tjäna andra med våra gåvor! Använd dina talaneger, det som är du, att hjälpa andra och på det sättet förändra omgivningen runt dig till en bättre värld (om alla skulle göra det, blir det en bättre hel värld)
  • Vi ärar Gud genom att berätta om honom för andra!

Dags att bestämma sig!
Vem tänker du leva för - dig själv eller Gud?

image141
Känner du dig fångad på något sätt eller har du egentligen fullständig frihet.....

Vågar du tro på evigheten och att du är skapad för ett uppdrag, så inbjuder jag dig att just nu böja huvudet och viska tyst:

"Jesus, jag tror på Dig och jag tar emot Dig!" Våga ta steget!!!!!!!!

Välkommen till Guds Familj.

Du är nu redo att upptäcka och börja ett liv enl. Guds avsikter för Dig. Berätta gärna detta för någon om detta, är mitt tips, då du kan behöva stöd.

Hur gjorde då jag själv?



Jag hade svårt att inse att något kunde vara större än mig själv (tala om högmod...). Jag var mitt eget varumärke, ingen annan. Hade ju fixat allt själv (trodde jag först). Men när jag misslyckades vems var då felet.... Och vad var anledningen till detta? Var det ett test? Inte enl. mig i alla fall förut.

När jag så bekände (fast det låg långt inne, tyvärr) Jesus som Vägledare i mitt liv, blev allt bättre, märkligt nog för mig. Alla mina relationer, min utveckling och utbildning, nya vägar öppnades för mig, jag började våga saker som jag aldrig trodde jag skulle våga (som att börja plugga på universitet och till präst), även fast det varit svårt och jag ibland tvivlat (fast då mig), så har detta beslut inneburit att jag tagits till helt nya gränser som för mig tidigare var omöjliga att nå, då enl. mig.

Vad hade jag att förlora och vad har du att förlora? Egentligen? Evigheten kanske. Ett högt pris, att inte säga ja, enl. undertecknad.

Våga ta steget!!!!

Kommentarer
Postat av: Åsa i skåne

Kul att du bloggar. Ser att jag har en hel del att läsa;) Du har ju skrivit massor:). Vi tackar för ditt/familjens sms. Stefan hälsar oxå till er.
Jag ska dessutom ta mig en funderare på vad jag har att förlora.
Åsa

2007-07-24 @ 19:02:28
Postat av: Mikael Bedrup

Hej Åsa!
Ja, man kan verkligen undra varför man tvekar/tvekade... Inte har man något att förlora att tacka ja, utom sig själv och evigheten...
Våga läs Bibeln. Jag gjorde det i smyg, började med Matteus evangeliet. Tron på detta har förbättrat mitt liv. Mitt "inre hål" är fyllt idag!!!
Hälsa Stefan så himla gott. Vi tänker och talar ofta om Er. Skulle vara så kul att ses.
Guds Frid till er Alla!!!!

Postat av: Åsa

Måste erkänna att vi tänker på er också. Undrar hur ni har det och hur det går. Blir så glada då det kommer ett mail eller sms. Tyvärr är kanske inte vi lika duktiga på att skriva.
Vi tycker oxå att det skulle vara så kul att träffa er.
Åsa

2007-07-25 @ 07:26:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback