Ni måste läsa denna länk, alla som har barn....

Hon vet vad hon talar om i dagens Expressen, Katerina Janouch.

image158Så här skriver hon bl.a:

"När det handlar om att köra bil ska vi vara nyktra. Nolltolerans. Men när vi ska ta hand om våra barn finns inga sådana föreskrifter.

Många tycker att det är okej att ta hand om sitt barn lullig, lite snurrig, inte helt i topp när det handlar om reaktionsförmågan. Hemma ? eller på dagis.
Tänk på alla de hundratusentals barn som växer upp i familjer med missbruk. Sorgligt, va. Men tänk då också på alla de hundratusentals, många fler tusen barn som växer upp i familjer som inte är missbrukarfamiljer utan helt vanliga människor med jobb och bil och sommarstuga men som ändå måste dricka, på helgerna, lite för ofta, eller bara någon gång ibland, kanske ganska sällan till och med, men som ändå inte alltid är helt nyktra när de är med sina barn. Nej, de är verkligen inte alkoholister men de dricker lik förbaskat för mycket.

De dricker fel för att deras drickande påverkar barnen. Och jag tycker att det är åt helvete. Alla vuxna spelar med i det här, alla vuxna är ansvariga. Alla vuxna som jamsar med och sen ifrågasätter ? men hallå, ska man ALDRIG kunna dricka en droppe?
Nej, jag tycker inte du behöver dricka när du är med dina ungar på dagis. Eller i skolan. Drick när du har vuxenumgänge men visa också att du kan avstå!

Vi var på bröllop
för flera år sen och det var många barn med. Under kvällens lopp fyllnade många av de vuxna gästerna till. Och jag såg tydligt hur rädda barnen blev för dessa förvridna vuxna. Salongsberusade. Inte särskilt påverkade. Men ändå tillräckligt för att barnen skulle rygga tillbaka.
Då gav jag mig själv löftet att jag aldrig skulle bete mig så här mot våra barn. Föräldraansvar är bland annat att säga nej till det där vinglaset. För att vara nykter nog att kunna köra bil om något händer. För att vara en bra förebild. För att alla undersökningar visar att drickande föräldrar inspirerar barn till att dricka, tidigt.
"

LÄS HÄR ARTIKELN I SIN HELHET!

Vad tycker du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback