Vad är det som driver dig.........

Boken som jag kommenterat de senaste dagarna.
Boken heter "Leva med mål och mening" av Rick Warren.

image114
Är ditt mål, långt där borta, med hopp om vila och ro...

Idag har vi kommit till kap. 3, "Vad är det som driver dig"!

Varje människa drivs av något.
Det finns olika saker som man kan drivas av ex:
  • skuld
  • bitterhet och vrede
  • rädsla
  • materialism
  • bekräftelse.

Att genom en annan individ själv bli speglad, kan man ta reda på vad det är man själv drivs av. Vet man detta, så kan man förändra och förbättra sig!!!

Boken tar upp den viktiga insikten att det finns stora fördelar med att leva livet med ett syfte?
Många har inget syfte, man låter dagen och livet bara passeras, hållpunkterna blir ledigheten och fritiden med dess produkter blir centrum. Risken finns att en inre tomhet då kan infinna sig och att man längtar att meningen på något märkligt sätt skall infinna sig så småningom, genom ett underverk....

Utan mening har livet inget syfte och ingen mening, vågar t.o.m. påstå att utan Gud i dina tankar finns inget av detta på längre sikt.
För dig som tvivlar på detta och ibland känner av ett "inre hål". Pröva! Vad har du att förlora att släppa in Gud i ditt liv. Be, varför inte i det tysta först, om att Gud skall komma in i ditt liv och fylla tomrummet.

Fördelen med ett syfte är att det gör dig fokuserad och motiverad.
Det ger dig ett långsiktigare perspektiv. Om man sedan vågar tro på evigheten, ett evigt liv, som den Heliga Skrift utlovar gör ju att man både får ett syfte och ett långsiktigt perspektiv för dig och alla andra och kommer att påverka alla dina handlingar och ge ditt liv ett helt nytt ljus.


Mitt mål är idag att försöka våga ge mig ut på nya "färder" i livet, även om de känns obekväma. För det är växandet som är målet. Att jag genom mina erfarenheter och kunskaper kan hjälpa och bidra till ett bättre liv för andra, är ett stort syfte för mitt liv. Att försöka "överta" Jesus tankesätt (WWJD - What would Jesus do) är ett livsförvandlande sätt.

image116

Således måste jag börja med mig själv, vilket jag gör och gjort för att försöka bli vuxen nog för att vara ett Guds verktyg för andra. Även om jag ibland blir obekväm. Det blev ju Jesus också, men det är hoppet som skall vara inriktningen och kärleken drivkraften. Jag har ett syfte med mitt liv! Allt blev så meningsfullare då, för mig och andra.

Vad är ditt syfte med ditt liv?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback