Druvjuice i nattvarden. Två olika sätt i samma pastorat. Märkligt...

Igår var jag två gånger i kyrkan.
Två helt olika upplevelser....

Högmässa kl. 0930 i en kyrka i närheten av där jag bor.
7 st. gudstjänstbesökare.
Predikan ok. Tal om olika Gudsbilder.
Och så nattvard. Puh.....

image352
Alla kyrkor i detta pastorat har enats om två kalkar, utom i denna kyrka, detta då prästen inte går med på det.

Man måste respektera att man kan ha olika teologiska Bibeltolkningar, vilket jag delar. MEN det känns ändå så utestängande, så exklusivt.

Har ju i min uppsats visat att Svenska Kyrkan borde kunna erbjuda druvjuice i nattvarden och fått den mer än godkänd, vilket detta pastorat tagit till sig. Utom just här.

Undrar ibland om prästerna själva har prövat att inte få kalken?

Borde vara bra om de gjorde det, så de kunde identifiera känslan innan de tar beslut.
Har sagt dettta många gånger, men märkligt nog är det ingen som sagt att "det skall jag pröva, så kommer jag tillbaks till dig".

På kvällen var det en spännande sondomässa i en annan del av pastoratet.

En kör medverkade och det var en härlig stämning, mycket glädje spreds genom helt nya arrangemang på gamla kända psalmer bl.a. Rätt mycket besökare och härliga samtal.

Tv å kalkar, varav en med druvjuice.
  • En sådan glädje för mig som Ni knappt kan förstå!
Det var rel. länge sedan jag kunde ta nattvard fullt ut.
Gör man det inte tillräckligt ofta är risken att ens tro kan svalna, sade Martin Luther och sade vidare att man därför inte skall undanhålla bägge elementen för gudstjänstbesökarna.

Det var MÅNGA som tog av druvjuice kalken.
En del körde bil, en del tog den av andra anledningar än jag som inte kan och får dricka alkohol.
Således en trend.

Men de konfirmander som stod nära mig sade till varandra: "Vi går fram så vi får dricka vin....."

image353
Tänk om de som bestämmer vet att många som dricker vin första gången HITTAR HEM.

Vilket ansvar de har. Tror inte de har kunskap många gånger att förstå detta.

De flesta av de tusentals alkoholberoende som jag mött har detta i släkten också.

Låt oss därför våga gå emot våra egna uppfattningar ibland och rädda barnen.
JESUS SÄGER JU: LÅT BARNEN KOMMA TILL MIG.

LÅT OSS RÄDDA BARNEN.
För Dig som tror att det bara är några barn som har det jobbigt så tror ex. Folkhälsoinstituet att det är minst 200.000 barn som bor i missbruksfamiljer. Tror själv det är många fler.

Prova att räkna till 200 000 och tänk efter att varje siffra är ett litet barn med ångest och skräck som växer upp utan tillit och som inte vet hur man skall dölja detta och hur den här dagen kommer att bli med mat eller bråk.


Kommentarer
Postat av: Simon

Hejsan Mikael!

Jag står på din sida i frågan och jag skulle hemskt gärna läsa din uppsats :)

Fridens vita!

Postat av: Margareta

Jag vill också läsa uppsatsen. Håller i sak med dig fullt ut. Inte ens i kyrkan erbjuds alkoholfri miljö. Det borde vara steg ett i en kyrka som vill kalla sig diakonal. Kanske är ordet juice förklenande? Vilket ord skulle man kunna använda för att tala om att alla som vill faktiskt är välkomna till Herrens måltid? Vem har fantasi att knäcka den nöten?

2007-12-07 @ 01:51:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback